torsdag, maj 22, 2008

Trädgårdsböcker

Fick tips om Karin Berglunds Din trädgård men den har jag redan, jag sökte en mindre tjock bok så jag tog en tur till stadens bibliotek och fick med mej hem två olika böcker om perenner, en inspirationsbok om hur man kan inreda sin trädgård och en om kompostering (och nu vet jag min kompost saknar kväve, ska bara börja slänga matavfall där med så har jag finfin kompost i ett nafs....).






Idag när jag kom till jobbet fick jag en tung bag i mitt knä med ännu mer böcker som jag får låna.
Så om jag inte bloggar vet ni vad jag gör.
Där var "Trädgårdsmagi", "Rimfrost och trädgårdsdrömmar" och "Vårkänning" av Hannu Sarenström i den sistnämnda kan man läsa

"Trädgårdsdrömmar är som vackrast när
gråsparvarna hukar i vintersnön
och längtar efter solrosfrön"

Är det så, att det är som bäst innan det har börjat?
och jag som tycker mina trädgårdsdrömmar är toppen nu.

Böckerna om vårens lökväxter och tulpaner ska jag lusläsa innan jag gör min beställning från botanicus i höst.
Ytterligare en bok om perenner och en annan som hette "Lexikon för plantskallar, jordgubbar & trottoarbönder"





Av de blommor som jag fick av Marina ser nån lite trött och ledsen ut medans en annan redan fått knoppar och ser ut att trivas ypperligt.





Överallt där man går luktar det syren, kan inte riktigt förstå att sommaren närmar sig och det är kanske inte konstigt när det bara är några grader ute på kvällarna igen.

Kom på att anledningen till att jag skulle till biblioteket var ju för att hitta råd om hur man klipper olivträd, hittade inte ett enda i nån bok men en kvinna från Libanon sa att man ska knipsa precis under ett bladpar i mars månad och är det så har jag gott om tid på mej.

2 kommentarer:

Marina sa...

De där böckerna du fått läna är så härliga. Jag har nog läst de flesta av dem och Hannu är ju speciell på att kunna beskriva så amn känner att man är där. Jag tycker inte att de tär bäst innan de thar börjat, det är bäst när man är mitt i det med jordiga händer, skitiga knä, ont lite överallt och tiden är helt bortglömd.
Så kul att drottningpotentillan ahr knopp!

Anonym sa...

Gå in på min blogg och var med och tävla!
kramar Millan