måndag, maj 26, 2008

Betong

I dag var det äntligen dax att göra vid betongalsterna.





Till krukan till vänster använde jag en lingonspann och en mindre plastburk inuti, den blev perfekt till gräset.
Till det lilla blommfatet använde jag en plastgryta och vanlig sandform som barnen haft, det var egentligen Clara, vår granne, som har gjort den. Så den får kanske flytta några hus bort.
Ägget är gjort i hårdplastpåskägg, sådana som man kan köpa färdiga med godis i på varuhusen.
Sist, den jag gillar mest, där är ytterformen en spann och innerformen en hjärtformad kakform i aluminium.







Av detta lärde vi oss att porslin inte är det bästa materialet att använda.
Vi skulle ha den till värmeljus, får komma på nåt annat att ha som innerform än äggkoppar.







Trampplattan fick en plats i rabatten.

Nästa gång ska jag tänka mer på att försöka använda plast som är lite mjuk och formbar, den hårda kan vara svår att lossna och går lättare sönder när man tar bort det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Millan!
Jag blir ju gråtfärdig av din fiiina blogg! Helt underbara saker du har gjort - så långt har inte jag kommit ännu att jag skulle gjutit något häftigt i min trädgård.
Den hät bloggen lägger jag bland mina favoriter!
Tack för din vänliga kommentar i min blogg.

mvh, Anja

Marina sa...

Superfin den där med hjärtformen! Riktigt avis! Nej det är jag inte men jag skulle vilja ha en. Bara till att hålla utkik efter formar. Jag sa atill Erica i går att vi måste snart gjuta, jag behöver fler trampstenar nämligen.
Det är lite svårt att skriva idag. Mitt vänstra perkfinger fick sig en smäll av en boll i går och det känns idag. Stilla läge är bäst men blogga måste man ju!