fredag, maj 30, 2008

Dagens blomma




Blodfingerörten "Potentilla atrosanguinea"
har fått sin första blomma för i år, den lyser upp så vackert.





Vår gamla pion kommer snart att vara full av sina stora rosa och tunga blommor.
Varje vår tänker jag att jag ska sätta stöd till den så blommorna inte ligger på marken och i år såg jag i en tidning hur man kunde böja pilkvistar runt busken som tom såg snyggt ut, men det blev inte av detta året heller.





Gräset börjar ta sig, det längst ner i bilden köpte jag i höstas på Sofiero så det har jag inte sett i blomning och inte kommer jag ihåg vad det hette heller så det ska bli spännande att se hur det blir. Det svarta bakom är ormgräs och nytt för i år.




Härom dagen tyckte jag att jag hade tröttnat på oredan bland krukorna så jag sydde ett skynke




Dagen efter tyckte jag att det såg ju inte alls ut som jag tänkt mej, så jag tog bort skynket och tom raderade blogginlägget för det var inget jag var sugen på att visa upp.

Nu har jag istället städat upp bland krukorna och kastat de i plast som jag hade för många av och satt en hylla där under.





Sånt bry bara för ett planteringsbord men nu är jag nöjd, för tillfället eller tills jag får en annan ide.

2 kommentarer:

Marina sa...

Snyggt! Inget är ju för evigt, så tänkte jag när jag hängde upp nya fågelbadet i päron trädet idag. Är det här jag vill ha det egentligen??? Spelar roll tänkte jag sen. det är ju bara att hakaner det och hänga upp i ett annat träd.
Det är viktigt att ha fint runt omkring sig (där man planterar tex) tycker jag. Med det menar jag så som jag deffinierar (stavas det så?) fint.
Potenitillor är mycket söta men idag fick en av mina gula åka till blomhimlen. (Ronja hjälpte mig att skaka livet ur den. LIknade den ett djur tro???). Jag köpte en buske som vill stå där den gulingen stod och jag var ju ändå inte överens med de gula som sprider sig för mycket.
Jag kom inte heller till skott med att göra fina pionstöd och nju är det lite sent tycker jag.
Jag såg en skymt av dig i morse vid skolan. Jag lämnade Oscar, som är på Säljö nu. Du kom med Roco eller var det Indra?

Anonym sa...

Hej Millan!

Inte helt fel att ha lite ordning och reda.Draperiet vack dock vackert, tycker jag, men det är ju du som ska leva med det!
Nu blommar det helt "sjukt" och jag undrar med bävan hur det ser ut i trädgården om en månad? Kommer det att finnas någon blomning alls då?

mvh, Anja