måndag, juni 23, 2008

Rosenträdgård




Vi var hos Lasse på egnahem och fick njuta en stund av hans rosenträdgård idag.





Detta är en Astrid Lindgren.

Han berättade om sina rosor vilka som blommade en eller flera gånger per säsong, vad man ska tänka på när man köper dom, de som är lättare att sköta och de som är lite kinkigare.






Napolens hatt kallade han dessa.




Han hade de fyra sorterna som Balsgården tagit fram




Detta var en av dem, Freja trodde han att den hette.

Många av rosenbuskarna var höga och stora, en del växte med fruktträd som stöd några slingrade i varandra, de engelska hade stora och för tunga blommor att de nästan låg på marken.





En vaniljvit skönhet





Det hade regnat precis innan vi kom dit så den har fortfarande regndroppar kvar i bladen. Det var en av mina favoriter med sin mörklila färg.

Nu vill jag med ha rosor. Undrar bara var jag ska plantera dom, det börjar bli fullt i den nya rabatten.





En polkagrisrandig ros.

Det finns så många sorter men om jag ska köpa en ros vill jag ha en som inte har för spröda grenar så den orkar hålla upp blomman som ska vara mörk i färgen och stor och så ska den blomma om hela sommaren och växa ganska snabbt.
En sån vill jag ha.

4 kommentarer:

Marina sa...

Är det en privatperson som du känner eller? Fina rosor. Det är igna små krav du har på hur din ros ska vara med det är klart att man ska ha krav. Mörkt är fint!
Så fint du gjort med alla rosbilderna i översta kortet.

Anonym sa...

Så underbara rosor! Den varma försommaren gjorde att rosorna blommar rätt hysteriskt! Och sista veckans stormar och regn har gjort att löässen orkade inte sitta kvar i knopparna;)!

mvh, Anja

Britt sa...

Vad kul att ha varit och tittatpå rosor. vi i trädgårdsföreningen skall snart hem till en kvinna som har otroligt mycket rosor över 500 tror jag att det var.//Britt

Anonym sa...

Millan!
Är du så där duktig på datorer? Jag har fått den uppfattningen sedan du hjälpte mig med bloggen.
Om svaret är "ja" får jag då be om hjälp med ett par saker som jag inte fattar hur jag skall göra.
Fråga 1)När jag klickar på adressfältet, tex på anjshill, får jag vänta i "evigheter" innan timglaset har jobbat färdigt och timglaset är bytt mot pilen.
Vet du var jag kan hitta inställningar för detta?

Förlåt om jag nu stör dig och utnyttjar din ev kompetens så här, men jag kämpar och kämpar med alla mina nya inställningar och har noll datorkompetens.

mvh, Anja