måndag, november 24, 2008

Matsedel



Emellanåt ( alldeles för sällan ) infaller det på mitt schema att jag är tredagars ledig och denna tredje dag är en riktig ledig dag för då har man hunnit göra sina "måsten" och dagen kan ägnas åt det man kanske inte hinner annars.

Idag har jag gjort en matsedel, märker att när vi har en färdig lista att gå efter äter vi nyttigare och sparar både tid och pengar.

Tomatsoppan vi ska äta är ett recept jag har fått av Jenny och en favorit av alla i familjen.

Stek lök
smält köttbuljongtärningen med löken tillsätt
500 g passerad tomat (gärna smaksatt)
5 dl vatten
mycket italiensk salladskrydda
salt o peppar
koka upp
om man vill kan man ha Tortellini (ost) då kokar man det i soppan den tiden det står på paketet
därefter tillsätter man
grädde till lagom konsisten (ca 2-3 dl) och värmer upp

Kan med fördel serveras med vitlöksbröd eller tortillas

Hela matsedlen kan ni läsa här till höger.

Senare i förmiddag ska jag in och handla för att fylla på i skafferiet och köpa present till min brorson som fyller 4 år på onsdag

3 kommentarer:

Marina sa...

Härlig er helg låter!
Matsedel gör jag under stora delar av året. Det är enklast så tycker jag. En del tycker det låter så "duktigt" men jag skulle inte klara att bestämma ny rätt varje dag så där på stående fot. Lägg gärna ut din matsedel så akn vi ju tipsas av varandra.
Hämtar du mig i morgon kväll?

Lily of the valley sa...

Tack för matsedel och recept!
Skönt att man inte är själv om såna saker :D
Tomatsoppan låter gudomligt gott!
Kram Lily

NinaH sa...

Trevlig matsedel!
Och soppan måste jag/vi prova!;-)