lördag, november 29, 2008

Försmak av advent


Nu sitter jag här med glögg som man själv skulle blanda med med lite vin och käkar pepparkakor med ädelost på (favoriten är egentligen med nutella på, har ni smakat det?) och lyssnar på julmusik och passar på att njuta en stund av lugnet runt mej.

Idag har det blivit mycket gjort så jag förtjänar verkligen den här stunden.

Den började med att jag träffade min syster på stan och samma sekund som affärerna öppnade drog vi igång och fick gjort våra ärenden, snabbt som ögat, sen skulle jag hem för att umgås med grannens barn medans föräldrarna åker på galej så med en pysslig fyraåring kan man inte annat än ta fram ännu fler konservburkar, mossa, hyacinter och annat fint samtidigt som maken fick uppdraget att byta gardiner och ta fram adventsljustakarna.

Passade på att byta ut temat från höst till jul på trappan.







Det är nog inte klart än men något i denna stilen blir det, den stora lyktan är från mina arbetskamrater när jag fyllde 40 vet inte om jag behåller den blå slingan eller sätter in ett stort ljus i den.




Ena köksfönstret ser ut så här, i fönstret hänger den lilla röda lyktan som knappt syns på den stora bilden och det gamla pottskåpet är fullt av burkar nu.

Köpte en liten amaryllis, jag har sparat tre från förra julen men de verkar inte vilja komma med nya blommor. Har kanske gjort något fel i förvaringen eller är de bara väldigt sena.
Har ni något tips för att få de att blomma igen?
De står i uterummet nu ska kanske ta in dem i rumsvärmen.

Nu kallar maken om att det är filmtajm, ha en skön lördagkväll!

6 kommentarer:

Susanne Lindén sa...

Hej! Jag har själv fått idén till hyacint arrangemanget på en blogg jag varit ute på idag (men kommer inte ihåg vilken)...så det är bara att ta efter. Jättefina arrangemang du fått till utav burkar...skall bli spännande att se vad du gör med burkarna från bageriet.
Ha en god 1:a Advent!

Marina sa...

Ännu mera fint av burkarna ser jag. Jaha så du har hunnit en del idag. Bra med pyssliga barn!
Amaryllisar har jag aldrig fått till att blomma om till jul. Verkar svårt. Det är egentligen inte deras naturliga blomningstid vid jul.
Ha det så mysigt i kväll o i morgon!

Lily of the valley sa...

Mmm!Det är så gott med glögg o pepparkakor :D)))
Så fint du gjort ute! Jag älskar kombinationen mossa, taklök, betong o zink! Jag hade satt ett blockljus i lyktan.

Ha en mysig första advent
Kram Lily

Anonym sa...

Adventmysigt du har det. Fördrivna amaryllisar är svåra att få igång, naturligt blommar de i februari.

NinaH sa...

Glögg är gott! Vi köpte Dufvanders X-mas Delight & provade den i går kväll.... Ok - god & den kommer förstås bli uppdrucken... men jag får inte rätt glögg-stämningen ändå med den .... Är väl konservativ- men jag vill nog helst ha den "vanliga" smaken för det ska kännas som jul för mig!;-)
Amaryllisar är så fina! Mina överlever år från år. Ute under sommaren. Men de blommar lite när dom tycker när de kommer tillbaka in!;-) En gick i blomman i september, andra står på fortsatt vila, en visar bara blad. Vet alltså inte hur de ska "styras".. Jag brukar helt enkelt köpa mig en ny varje år så jag säkert har en i blom till jul!;-)

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Fint du har dekorerad.
Här har det regnat hela gårdagen och nu hoppas jag på torrt väder idag. Vill ju hänger med i svängarna och trolla fram julstämning i blomlådorna vid farstun.
Håller med dig Nutella är godare än ädelost på pepperkakorna ;O)
Kram, Petra