onsdag, juli 16, 2008

Morgonrutiner

Morgonstund har guld i mun sägs det men i vår familj har vi sommartid för tillfället, jag som i vanliga fall är morgonpigg kan sova fram till kl 9 nu på semestern och då kan jag tassa runt själv nån timme tills resten av familjen kommer upp. Den sista månaden har jag använt mina lediga morgnar till att gå ut i trädgården och ta foto sedan har jag suttit och bloggat med en kopp kaffe bredvid mig.
Denna morgon är inget undantag.

Dagens runda började med





En humla i arbete på rosenstaven som håller på att slå ut nu,
sen upptäckte jag





att Löjtnadshjärtan börjat att blomma för andra gången, inte lika rikligt som i våras men några stängler (heter det så?) kommer det på den ena busken. Min andra har redan vissnat ner som står en meter bort, som det kan bli.





Jag fick en dagliljelök när jag handlade på Trädgårdslivsmässan i Malmö tidigt i våras och jag var lite rädd att det skulle vara en sån där "inte snygg" orange så jag planterade den bakom pionbusken.
Nu har den börjat att blomma och jag får nog ta fram den till nästa år där den syns bättre.


En av årets perenner skulle vara Kärleksörten Jose auborgin tror jag den hette





min har brutits ända ner vid roten så nu står allt i en vas, för visst är det väl en sån som bildar nya rötter så man kan plantera den igen?





Avslutar dagens inlägg med en bild på ett virrvarr av luktört, krasse och fattigmans ginseng.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Gud vad du är flitig som är ute med kameran så tidigt. Idag känns det som jag aldrig kommer ur min pyjamas, helt seg.
Clara följde med Loppan&company till Kivik idag med hon fick inte nog igår.
Vi ses kanske sen hade känts skönt med en promenad idag.
Kramis

Marina sa...

Morgonen är helt klart den bästa tiden på dygnet för mig.Jag stiger gärna upp tidigt och strosar runt där ute för mig själv. Eller ja, ROnja följer ju gärna med så klart och efter ett tag brukar Oscar komma och smyga på mig. Oftast är allt så tyst och vindstilla på morgonen och luften är skön. Jag önskar verkligen att vi haft en bärbar dator då. Den fasta vi har står ju i sovrummet och drar jag i gång den så vaknar nog de andra.
Den där scrapsidan verkar rolig men det tar nog ett tag att lära sig finesserna.