tisdag, mars 10, 2009

I trädgården just nu

Solen sken en liten stund idag, jag passade på att dricka mitt kaffe ute på altanen och gå en runda och spana in läget i rabatterna.
Jag har satt ganska många vårlökar så det är mycket som börjar att gro nu.



Detta är en "Darwin hybride Tulips" som jag planterade så sent som i november, jag fick den i present när jag fyllde år och den kom då direkt från Amsterdam så jag hoppas att fler ska titta fram än de tre som kommit upp.




En annan tulpan har kommit så här långt.



Violen, är med tidig.



Ett gäng krokusar och inte förrän jag la in bilden på datorn såg jag att det ligger en tuss med hundhår tvärs över blommorna, något som är mycket vanligt här med två långhåriga hundar klickar man upp mina bilder så tror jag att man kan hitta hundhår på varje närbild.


Borstade Indra, som är mitt uppe i sin vinterfällning, idag och är det någon som vill bygga sin hund har jag pälsen här ;)

Sen tog jag fram spannen för att börja dra lite ogräs och då kom regnet och räddade mig från den sysslan fast den hade behövts för det går säkert minst två ogräsplantor på varje vårblomma eller perenn som kommer fram nu.




Oja visst, jag tänkte visa min julros som inte blommar än den har börjat men verkar ha frusit i denna posen för så här har den sett ut den sista veckan. De flesta häromkring verkar ha blommande julrosor men den som väntar på något gott....

11 kommentarer:

Marina sa...

Den där julrosen ser väldigt fin ut. Lite avånga knoppar eller är det bilden som luras. Min vita är avblommad för längesedan men nu njuter jag av klockjulrosen och de vinröda istället. Har någon i kruka som kanske snart också slår ut en knopp.
Jag har varit ute hela dagen och det har varit så skönt. Märkligt väder bara!

Marina sa...

Jag tror att den julrosen är lite ovanlig så det är nog därför den kommer i blom senare än andra vita. Jättefin!
Nu ska jag sätta eld i kaminen!

Mittljuvaskafferi sa...

Vad flitiga ni har varit ute idag du och Marina =0)
Jag ska vara det på fredag.....;)
Jättefin julros!
min blommar för fullt också..
Ha de bra!
Birgitta

Mittljuvaskafferi sa...

Det märks att ni är ett par veckor tidigare hos er... mina tulpaner är 2cm höga..
Hejsvejs!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Fina bilder och rolig läsning...hundhår för den som vill bygga en hund, hahahaha.
Kram, Petra

Living by Milla sa...

Ljuvliga spirande bilder! Här är det fortfarande snö - jag vill ha vår..nu!!

Kram på dig!

NinaH sa...

Åh! Jag bara älskar alla dessa knoppar-på-väg-bilder!!
Julrosen utslagen! Om än lite köldledsen så kommer den säkert med nya blommor de kommande varma dagarna!;-)

Erika sa...

Vår hos veterinären i går med min lilla långhåriga sak. Vart lite kletigt i rumpan så det fick bli till att raka. Jösses va päls det blir. Stackarn går runt med en tratt och en mycket bar mage.

Blir härligt när fällningsperioden är över förstår jag.

Min Gröna Täppa sa...

Man blir så glad nu när man hittar nya knoppar och blommor varje dag! Efter denna långa, gråa vinter är våren verkligen efterlängtad!!

ha det gott!

Anonym sa...

Jag avskyr egentligen att rensa ogräs, men nu längtar jag verkligen efter att göra det!!

Idag har det varit svinkallt här!
Nu är det -14, idag var det inte fullt så kallt men det blåste så det kändes som minus 25!

I morgon har maken tagit ledigt och ska följa med yngste sonen på friluftsdag och åka slalom, så jag hoppas det blir lite mildare då!

Vilken härlig trädgård du ser ut att få i vår med alla lökar som kommer!

Kram Camilla

Anonym sa...

Hallå Milla..
Så mycket som kommit upp redan i din trädgård .. krokusarna blir helt förvånad och att tulpanerna kommit så långt.
Måste berätta att J varit hos mig idag på fika. Jag talade om för henne om att jag hittat dig här bland bloggarna..
J blev nyfiken på din sida, så nu skickar jag adressen till henne. Hoppas det är okej:-)
Hon hälsade så mycket till dig.
Ha de gott/Pialotta