lördag, mars 21, 2009

Lite tips

När jag skulle ha tre kolumner var jag inne på en hel del hjälpsidor som finns överallt på nätet och läste, jag tog rådet att om man ska göra större förändringar på sin blogg så bör man göra en testblogg för där kan man misslyckas hur mycket man vill utan att något går förlorat.
Om man inte vill göra det kan man alltid göra en backup på sin blogg men det tyckte jag kändes jobbigare.

Av de sidor som jag var på tyckte jag att Designa din blogg var till en del hjälp med framför allt BloggBuster och då denna sidan hade jag nytta av.
Jag gjorde precis som där stod men det tog ändå några försök innan jag fick till det, då var jag glad åt min testblogg.


Vill man ha ny layout och bakgrund finns det gratis att hämta på The cutest blog on the block, vill ni kan ni kolla in hos Jenny som har hämtat sin bakgrund där.


När man ska redigera bilder är Picasa3 ett utmärkt gratisprogram där har jag gjort min header de sista gångerna, gillar att byta efter årstiderna.




Har man gott om tid och ett picasa webalbum på nätet kan man registrera sig på Scrapblog och göra nästan hur mycket som helst med sina bilder.
Denna skulle jag göra så där snabbt för att visa hur det kan se ut men det tog en bra stund för där är så mycket att välja på och det är svårt att bestämma sig vilket som blir bäst. En varning alltså om man är stressad för det går knappt att slita sig därifrån...

Detta är förstås till en regnig dag ;)

7 kommentarer:

Jenny sa...

Tack för tipsen!!
Ses snart, kramis:-))

Mia sa...

Ser jättefint ut med dina tre kolumner, bra jobbat! :)

Trevlig lördagskväll!
Kram Mia

Marina sa...

Bra tips! Picasa lär jag mig lite mer om då och då. Men det är lätt att fastna även där.
Det är kallt idag tycker jag, kallare än jag beställde.
Ha en bra fortsättning på lördagen!

Lily of the valley sa...

Tack för tipsen!
Jag har försökt ett antal ggr, tycker det är så snyggt med tre kolumner!:D
Jag är inte superbra på engelska, gör då lätt fel men rådet att göra en testblogg först var bra! Det tackar jag för!:D Ska prova...Scrappa med sina bilder lät kul:D
Ha de gott
Kram Lily

Randi sa...

Jag var jätte-skraj för att gå in och pilla i Templaten. Men det var helt onödigt visade det sig. Jag bara följde den pedagogiska instruktionen från Bloggerbuster och allt gick som smort. Jag blev genast kaxigare och gick in sen och gjorde fler små ändringar. Jag laddade förstås ner originalet först på hårdisken och dessutom printade jag ut den. Det blev 9 sidor bara. Då kunde jag göra egna notingar i word-dokumentet. Så ni som tvekar - sätt igång bara!
Kram Randi

Living by Milla sa...

Vad duktig du är, det blev snyggt!

kram!

Anonym sa...

Jättefint! Jag gillar ideén om att byta header efter årstid. :)

Ett tips om du vill fördjupa dig ännu mer i bloggdesign och hitta nya inspirationer är att besöka och bli medlem på www.bloggdesign.nu som är Sveriges community för bloggare och alla intresserade av bloggdesign.

Där finns ett aktivt diskussionsforum där man kan få snabb och personlig hjälp, ladda ner färdiga funktioner och även ladda upp egna bloggdesigner och sälja, ge eller tävla bort.

Hoppas vi ses! :)

mvh, Krille