tisdag, mars 24, 2009

Men va .....

Ville inte alls veta av detta väder som kom i morse









Mina julrosor var inbäddade i ett täcke av snö, den första bilden tog jag för två dagar sen och den andra i morse.


I helgen var jag ute och grejade i trädgården och kikade lite försiktigt i min kompost, jag är en nybörjare på detta ämne och lånade en del böcker när jag fick den av mamma i somras.
Jag förstod snabbt att det är en halv vetenskap att få fin jord men med lagom mycket kväve och syre och fuktighet så skulle det kanske lösa sig, jag var ändå lite skeptisk när jag öppnade luckan men titta vad jag fick fram.



Nästan prima kompostjord.

Det blev ett nästan för jag har nog inte varit riktigt noggrann med att findela kvistar när jag lagt ner de så de sticker ut lite grann där de inte har förmultnat tillräckligt.
Men nu har jag i alla fall mitt eget lilla kretslopp och jag är nöjd med att kunna slänga ut denna jorden i rabatterna i vår.

7 kommentarer:

Marina sa...

Härligt emd en så fungerande kompost. Här har jag bara en öppen.
Nä, det var itne kul att dra upp rullgardinen i morse. Vilket omslag!
Har du sett att jag mailat dig?

Jenny sa...

Nej, fy vilket väder. Så jäkla kallt. men vi får vara glad att det kom idag och inte imorgon när vi ska på tripp:-) Kram jenny

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Usch, jag vill inte ens gå upp i morse när jag såg snön, men här komm bara lite som florsocker och solen slickade bort den med det samma. Att kompostera är verkligen ett vetenskap om man vill ha bra resultat. I Tyskland hade jag t.o.m.testad kompostmaskar, sådana som gör jobbet för en.....men ärligt talad kunde jag inte riktig bli vän med tanken på maskar, hehe.
Trevlig kväll, Petra

Erika sa...

Jag hoppas vi kommer skaffa en när det blir lite varmare. Vi har ju ett reningsverk som ger en oss en biprodukt som bara är att slänga på komposten o den är full med näring så jag hoppas på super fint kompost. Kanske skall läsa på mig lite.

Anonym sa...

Usch så trist med mer snö nu!
Häruppe är vi ju vana, men trots det avskyr jag när det snöar i mars och april!
Vi har en kompost i vår trädgård och det är verkligen guld värt!

Kul att se hur det vaknar till liv i dina rabatter!
Kram Camilla

Lily of the valley sa...

Skönt att det inte blev så mycket med snön :D
Minusgrader har det dock varit men det kan jag stå ut med, om det inte blir för länge...
Härligt med en egen kompost!
Kram Lily

Anonym sa...

Hej Milla ett gott råd till en bra kompost är maskar (inte särskilt kul men, va då )och mat rester. Jag la till och med kotlett ben och när de var rena från allt kött så hamnade de i det bännbara.
Kram mamma.