måndag, mars 16, 2009

Helgerån eller nya friska tag?




Rubriken syftar på kornellen den har blivit flyttad minst tre gånger och nu har den växt sig för bred för denna platsen med så nu klippte jag den så det bara finns en gren, det ser nästan ut som ett litet träd.

Därav min fråga är det ett helgerån eller nytt sätt att se busken på?

Ja det får väl tiden utvisa, antar jag, risken finns att jag får problem med rotskotten så den buskar till sig meddetsamma igen och det kan jag leva med värre är om den vissnar bort och det skulle vara synd för det är en fin buske annars, i alla fall när den står på rätt plats.

Det har varit ett underbart uteväder här idag så jag har haft en riktig trädgårdsförmiddag, syrenen och buddlejan blev med klippta och räfsan trivdes riktigt bra med att ta bort lite överflöd från en del rabatter trots att skaftet brutits av under vinter.
Det var en del av redskapen som behöver fräschas till upptäckte jag men de får duga ett tag till.



Nu har den slagit ut, julrosen.

8 kommentarer:

Jenny sa...

Ja jag fick oxå en del fixat i trädgården. Men så där skönt väder tyckte jag inte det var. Men man får tänka positivt, vi går ju mot VÅR:-)) Hörs kanske ikväll, eller så ses vi på vår morgonpromenad. Kram Jenny

Anonym sa...

Om det är så att kornellen kommer att acceptera sitt nya utseende så blir det nog snyggt. Helt klart!
Bra att du testar så kan jag göra det sen när vi har svaret på om det funkar eller ej.
Vi har gullregn som fråsår sig här och där och nu ska ajg ha något av dem till att bli uppstammat träd istället för buske har jag tänkt mig.
Ses om några timmar! /Marina

Erika sa...

Vad härligt det låter att ha varit ute i trädgården att grejat. Jag är lite rädd av mig när det gäller klippa mina buskar. Mina syreneser o kaprifoler är nya sen förra året och jag vill ju absolut inte döda dem så de får nog sttå o rota sig ett år till innan jag klipper dem lite.

Så länge du är nöjd med formen på kornellen och den mår bra så är det väl bara att köra på?

Anonym sa...

ÅHHHH, vad jag längtar söderut nu!!!
Blir nästan galen när jag läser om hur ni städar trädgårdarna och vårpysslar!!!

Nåja, i veckan kommer mäklare hit så nu är vi på G!
Nästa vår kanske jag får uppleva en Skånevår!

Hoppas ni hade en trevlig helg!

Hoppas du har tid att njuta idag, ni ser ju ut att få en härlig vårdag!

Kram Camilla

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Kornellen kommer nog att trivas med nya formen, har också städat i trädgården hela helgen och nu har jag 15 lediga dagar, och du kan gissa vad jag använder de till:O)
Kram, Petra

Lily of the valley sa...

Det är kul att prova något nytt :D
Jag tycker det ser bra ut!
Kram Lily

Mittljuvaskafferi sa...

Ja jag tycker det ser bra ut=0)
jag har också varit ute och plockat i trädgården lite idag det är ju så härligt väder. julrosen är jättefin.
Kram på dig!
Birgitta

Tinchen {Katrin} sa...

So beautiful!!! In my mothers garden we have them in white, dark red and red with green - I love them so much, because, they are bloom also in the coldest winter and in a lot of snow around them! Very nice photo, I love it!

Have a wonderful day,
greetings from Germany,

Tinchen