söndag, oktober 05, 2008

Tyskland t/r

Min 40-års dag närmar sig med stormsteg, idag började förberedelserna för festen med att åka till Tyskland med systrarna Carlsson, en resa på 56 mil så det tar sin tid men är ändå värt det i slutändan.
Lite nervöst var det med tanke på vädret idag.



Man fick hålla sig till att köra i 50 km på bron över till Köpenhamn.




Så här såg det ut i hamnen i Rödby i förmiddags.

Har ni varit på Bordershop i Puttgarden?



Det är en dockad färja med fyra våningars shopping och på den översta våningen finns godis i långa rader, sen avanserar man snabbt neråt och efter två timmar är man tillbaks på färjan hemåt igen.




En annan sak med att handla utomlands är att man slipper köa för Blossa o8an när den släpps den 3 nov, så här skriver de om den:

BLOSSA 08 är julens smak 2008. En glödande årgångsglögg, namngiven efter året den kom till. BLOSSA 08 har en frisk smak av blåbär med en ton av kryddnejlika. De blåröda bären från våra nordiska skogar skänker värme i juletider. Servera glöggen varm upphälld i ett glas som gör den vackra färgen rättvisa. Njut av en gammal tradition i modern tappning.

En kulen kväll som denna hade det kunnat passa med ett glas men jag tror att jag håller mej ett tag till.

7 kommentarer:

Min Gröna Täppa sa...

Låter som en härlig dag, trots vädret. Glöggen låter ju jättegod, snart är det dax, tiden går ju alldeles för fort!

Anonym sa...

Javisst har man varit i Puttgarden en del gånger. Glöggen den verkar ha sin överraskning.. snart är det jul minsann.. tiden springer. Så du ska snart fira 40-års dag.. min dotter oxså, den 7 oktober, Just nu är hon med sin familj på väg till Paris:-)

Ha de gott tjingeling

Unknown sa...

Jo, nog har man varit på Bordershop ett antal gånger. Varje gång man kommer hem därifrån så finns det så mycket gott i bagaget. Ska försöka få tag på årets glögg även i år.
Kram

Marina sa...

Nej, jag har aldrig varit där faktiskt.
Så du ska ha fest! Jag funderade härom dagen på om du skulle fira eller ej. Det är ju snart dags! Du vet jag och födelsedatum - kommer ju lätt ihåg sånt av någon anledning. Onödigt vetande kallas det väl.
Ha det bra idag!

Jenny sa...

Hej!! Mysig dag trots vädret. Gjorde ni några bra fynd förutom glöggen?? Snart är det min tur att ta en tripp dit, nu ska jag in i duschen sen väntar jobb. Vi hörs imorgon kramis

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Vet ej när du fyller 40 men ville passa på och önskar en häääärlig födelsedag. Då var du ju så nära mig i helgen hehe, har varit i Lübeck för 2 veckor sen, undviker bordershop för att deras priser är inte alls så gynsamma som man tror
men det beror på hur mycket tid man har för touren...om man kan köra lite längre in i landet.
Ha det gott, och glöggen är frestande. Igor har jag sett på tyska TVn att man nästan drack mera glögg än öl på denna Okroberfest i München ...för att det var så kallt därnere. :o)

Linda Lunda sa...

Förra årests glögg var ju en höjdare som jag tycker de skulle lägga till sortimentet... hoppas denna blir lika lyckad.
Linda