tisdag, oktober 14, 2008

Fikonträd



Jag har fått min födelsedagspresent i förskott från Rhodos ett fikonträd, precis vad jag önskade mej.

Så här står det om Fikonträd:
"Ficus carica" är en lättodlad lövfällande flerstammig buske, som går lätt att stamma upp till ett träd.
Fikon kan odlas på friland i skyddat läge zon 1. Busken trivs bäst i mullrik, grusblandad och kalkhaltig jord.
Fikon är starkväxande och beskärs i mars- april då skär man ner skadade och kala grenar till över ett skott/ en knopp. Knipsa av under sommaren de översta 4- 5 bladen av de mjuka skotten det stimulerar fruktsättning.

Fikon övervintrar helst svalt 0- 10 grader. Det är lövfällande och är inte beroende av ljus under vintern, vattna sparsamt under viloperioden.
Fikon som övervintrar på fönsterbänken tappar alla sina blad som kommer tillbaka igen under tidig vår.
Buskar som övervintrar i rumstemperatur kan lätt råka ut för växtskadegörare, försök då med såpablandning som finns på apoteket.



Fikon blommar och sätter frukt lite när den själv vill. Det ska vara en självpollinerande (partenocarpa) sort om den ska kunna sätta frukt utan hjälp av de speciella fikonskalbaggarna som i sydligare nejder befruktar det.



Mitt kommer från sydligare bredgrader så någon frukt kan jag kanske inte räkna med men jag är glad för det ändå.

4 kommentarer:

Marina sa...

Jaha, där ser man. Inte fel att sprida ut presenterna lite.
Fikonträd ha rjag inget själv men vi har ett "Bornholm" på jobbet och det står ute året om, i stor kruka. Det är extra tåligt. Frukt eller ej, det är ju aldrig fel med ett fikonträd.

Jenny sa...

Tro det eller ej, men när vi hade uterum så hade jag ett fikonträd där, och det blev faktiskt lite frukt på det.
Ha en bra dag på jobbet, vi hörs och ses!!Kramis

NinaH sa...

Spännande! Och grattis- när det nu är dags!...?
Sett många fikonträd med frukt bland vänner här i våra trakter. Du tror inte detta ska pga sämre tålighet?... Nå- man vet ju aldrig!!....

Vackert även utan frukt är det ju helt klart ändå!

ANKAN sa...

Oj, vilket vackert fikonträd. Det står även på min önskelista men min önskan har inte infriats ännu. Men den som väntar på något gott!

Kram ANKAN