måndag, augusti 09, 2010

Varning för ogräs?


Ni vet att jag kan ha svårt att sortera bort sånt som har självsått sig, förra året hade jag en stockros mitt i en gång för jag nändes inte ta bort den och mot slutet blev det så bra att jag satte upp en spaljé där iår för jag gillade att inte kunna se hela rabatten.
Sen är det så att ibland när man väntat några veckor på att se vad det är visar det sig att man har vårdat ett ogräs ömt som borde hamnat på komposten långt tidigare.
Denna klövern står längs husväggen innanför rabatten och fått stå där ett tag men idag fotade jag den och gick in för att googla på rödbladig klöver och på alla forum som kom upp är det en stor varning på att den sprider sig som ogräs, somliga anser nog att den inte borde få existera alls. Nu har den redan blommat med små gula klockor så om jag har otur kommer den att finnas överallt.
Den som spar han har.... men inte särskilt roligt?

Ha det gott!

5 kommentarer:

Karin - Mina Rum sa...

Varför får man alltid dessa varningar och olycksprofetsior om vissa växter? Det är samma som den lilla söta prickklockan jag har i min rabatt. "Den sprider sig som ogräs!!!" Ja, det går väl bra, den är ju söt, säger jag. Gillar man en växt gör det ju inget om den kommer lite här och var. Stockrosor, aklejor och fingerborgsblommor är ju så söta att de kan få komma lite varstans, tycker jag.
Kämpa på med ditt "ogräs" och låt olyckskorparna kraxa bäst de vill.
Kram!

gittan sa...

Usch, jag gjorde en liknande upptäckt häromdagen. Det jag trodde var övervintrad salvia visade sig vara gullris? tror jag. Jag rev upp det snabbt som ögat när jag insåg vad det förmodligen var - ogräs har man så det räcker ändå =)

Annika Christensen sa...

Fast de är lätta att ta bort.
Jag har en hel del i trädgårdslandet och där vill jag inte ha dem.
Annika

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Snyggt "ogräs", jag har det med och det få föröka sig om det vill. Säger som Annika, det är lätt att ta bort. Trevlig kväll, Petra B.

Marina sa...

Jag tror inte den är så farlig faktiskt. I alla fall är den lätt att ta bort om den kommer "fel".

Kram!