söndag, augusti 08, 2010

Dax för trädgårdstid igen


När det har varit som varmast i sommar har jag hellre legat i solstolen och läst istället för att planera trädgård, här har det varit så torrt med att det inte har vuxit så mycket ogräs och det är väl en av de positiva effekterna med att vara snål på vatten.
Jag har ändå funderat på eventuella förändringar som skulle kunna genomföras men i slutändan kom jag fram till att just nu passar min trädgård mig, rent storleksmässigt.
Då när vi kom hem efter semestern och det hade vuxit till sig här så tog det inte mer än en förmiddag att få hyfs här igen och det är nog lagom för mig som heltidsarbetande trebarns mor. Det får inte bli några måsten och krav som blir för stora.

Mitt projekt med växthuset ingår på inget vis under krav och måste-listan utan går i långsam takt framåt, nu hoppas jag att det ska ta lite mer fart när det har kommit till fler fönster och det är lite svalare att stå och skära med glasen.


Det står inte helt oanvänt tomat och gurka har stått lite skyddat under glastaket i krukor, än så länge har jag fått en tomat och hoppas på en gurka i det närmsta.
Om man är en positivt tänkande person kan man tycka att det nog var tur att det har dragit ut på tiden eftersom jag har ändrat på lite detaljer i och runt växthuset allt eftersom jag sett behovet under sommaren.
Jag har två pallkragar som jag inte kunde få till i år eftersom de stod där växthuset står i dag och de har jag fortfarande inte hittat en bra plats till, så det är lite kvar att fundera på under hösten.



Fattigmansginsengen blommade inte förra året, i år har det kommit en än så länge men det ser ut att komma fler, den är mycket söt men luktar inte så gott.

Nu vågar jag knappt skriva vad jag ska hitta på men Anders satte igång bastun och just idag känns det helt ok att gå in där en stund och svettas.

Ha det gott!

2 kommentarer:

Marina sa...

Ibland finns de tnog en mening med att saker o ting tar tid. Hoppas du får till det bra i och runt ditt växthus så du kommer att få många härliga stunder där.

Visst är den söt, fattigmansginsengen, men lukten är ganska skarp. Mina blommar inte ännu men de är på gång.

Ha det bra! Kram!

gittan sa...

Jag tycker ofta att det blir bäst när man skyndar långsamt. Det brukar bli mer genomtänkt då. Vi fick ju flytta vårt växthus efter två år "asg" Men ska jag vara ärlig så berodde det inte på att vi hade bråttom utan på att vi inte ens tänkt tanken på att det kunde finnas en bättre plats i trädgården än där det "gamla rucklet" stod. Jag håller med dig om att det är viktigt att trädgården känns lagom stor. Den får inte bli en börda. Den söta fattigmansginsengen fick jag när jag var hos Marina men den kom inte tillbaks året därpå =( Hoppas bastun var härlig / kram gittan