lördag, augusti 21, 2010

Hela dan ska hon arbeta...


Jag började gräva ut där igår, nu har jag en skön morgonstund med kaffe och datortid snart ska jag ut med hundarna sen blir det till att köra bort med grästuvorna innan jag sätter igång med att fortsätta gräva och dagen kommer att avslutas med ett fyra-års kalas hos vår "favoritunge" Måns som ska få en skottkärra så han kan hjälpa mig i trädgården *ler*




Tanken är att jag ska lägga plattor runt växthuset, gräva ner ett steg sen ha singel i mitten till en sittplats och fylla på med jord i de bägge pallkragarna.
Ledordet här är återbruk.
Men att sen på något vis få detta snyggt det är det som är kruxet för jag har en salig blandning med plattor att pussla med, absolut ingen singel och inte heller något att plantera i varken rabatten som blir eller i kragarna.

Fast jag tror att det sistnämnda med plantor till rabatten löser sig bra för det är växtmarknad i Bäckaskog nästa helg.

En fråga till er; Är det bäst att bara lägga över kragarna nu i vinter eller ska jag sätta nåt där?
Tänkte för jordens skull och för att slippa få så mycket ogräs dit.

Ha det gott idag, det ska jag ha!

4 kommentarer:

Växthusmadam sa...

Heja på, det kommer att bli fint! Återbruk är bra! Jag har en favoritbok just nu som heter Slow Gardening av engelska trädgårdsmästaren Alys Fowler. Där pratar vi återbruk big time! Läs och njut!
Jag brukar lägga över tidningar i mina pallkragar och lägga några stenar så att inte tidningarna flyger iväg. På så sätt slipper jag rensa allt som trillat ner och slagit rot till våren. Men du kan ju också odla i dem, vitlök till exempel som ju ska sättas till hösten!
Ska bli spännande att se fortsättningen med växthuset!
Härlig helg önskar Växthusmadam

Anjas Hill sa...

Hej millan!
Bara en snabbis från makens jobb: Ditt projekt ser mysigt ut! Får säkert snart min internetkoppling!/Anja

Marina sa...

Låter ju som bra planer!

Vad säger maken om att gräsmattan krymper, eller han har inte märkt det???

Sten o singel är hur snyggt som helst och inte är det så värst dyrt heller. Singel leder dessutom till snabbt resultat o det gillar jag.

Jag har inget i mina pallkragar på vintern. Endast i den där vitlöken växer, men den har ju ingen direkt bladmassa att tala om. Så mina i trädgårdslandet står alltså tomma varje år och det brukar inte bli så vansinnigt mycket ogräs där.

Växter är nog, som du skriver, minsta problemet. Jag har en praktnäva över om du vill ha.

Kram!

Annika Christensen sa...

Här går det framåt ...
Jag hade lagt tidningar fast jag har själv inget.
Jag gödslar tidigt på våren och sedan lägger dit tidningar så det får ligga ca 3 veckor. Vet inte vilket som är bäst.
Ha det gott
Annika