tisdag, augusti 10, 2010

På ljugarbänken



Under köksfönstret står en gammal bänk som blir blombord varje år och i år liksom de förra åren vill jag inte ha så mycket krukor för jag glömmer att vattna. Tror att detta ändå är det första året som det har varit lagom och de flesta har överlevt i sina krukor även om de inte har vuxit till sig precis som pelargonen längst bort där det bara är två blad kvar om jag hittat rätt bland namnen är det en Tomentosum som egentligen vill stå i halvskugga. Den röda Vancouvern håller jag tummarna lite extra för, den är så liten och tanig att den kanske mer behöver gödning och vatten än tummar förstås.

Jag är kluven till pelargoner, tror inte att jag är så förtjust som man behöver vara att plocka med dom men jag gillar när de blommar och ser lite gamla och gedigna ut, inbillar mig att det blir bättre i ett växthus.




Basilikan har jag fått av min svägerska som hon skickade med hem från Rhodos och jag har hittat två alternativ till vilket det kan vara Minette eller greko al palla eller är det nåt helt annat. Jag hoppas oavsett vilket att den är flerårig även om den är lite för skarp i smaken så är det kul om den överlever.

Ha det gott!

7 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Fin bänk och kul namn.
Kul att du vill vara med och tävla.
Annika

Marina sa...

Om man nu inte är jättebra på att komma ihåg att vattna så är det ju bra att samla dem sådär.

Jag har väldigt mycket mindre krukor nu för tiden!

Hoppas vi kan ses snart! Kram!

Anjas Hill sa...

Härlig pelargonbänk. Jag kan riktigt höra i mitt inre öra hur de ljuger viskande för varandra om natten..../Anja

Malin sa...

Pelargonen längst upp till vänster var grymt snygg! Vet du vad den heter?
Kram Malin

Millan sa...

Hej Malin, den heter Mr Wren / Millan

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Ja, man måste vara riktig biten för att verkligen utöka samlingen.
Jobbar man heltid så är det väl lätt hänt att glömma vattningen.
Men fina är de och jag har ett par stycken gedigna gamla som bara är så härliga i blad och blomfärg.
Kram, Petra B.

NinaH sa...

Det "kuliga" med att ha varit borta från bloggvärlden ett tag är att kika runt bakåt bland bloggvännernas inlägg och allt fint och intressant man då får se!;-)
Pelargoner ja.... Tog mig ett tag innan jag började "förstå dem".... Gillar dem alltmer... allteftersom jag fått se och veta mer... Brukar köpa ett antal nya sticklingar på Älvsjömässan när jag är där. Expert, samlare eller någon särskil fördjupad "vurmare" av dem blir jag nog aldrig.;-) Men många trevliga finns det och härlig blomning (och bladverk!) har de att njuta- särskilt nu på sensomamrkanten tycker jag.