onsdag, juli 01, 2009

Ros och pion



Hur vet man vilka rosor man ska klippa av efter blomning, eller ska man göra det på alla, även de som inte är remonterade?

De jag visar här är först en Japanskklätterros som Marina har drivit upp för en herrans massa år sedan, jag fick den innan mitt stora intresse för trädgården väcktes och den har överlevt det mesta inklusive hårda beskärningar och flyttar mitt i sommaren.
Den andra är May Queen även den en klättrande som jag köpte på Kjugekull i höstas.
Den sista är en "varuhusros" en sådan man köper i låda för en femtilapp och inte vet hur den ser ut i slutändan. Jag köpte den för några år sedan och den var nog närapå halvdöd när jag flyttade den förra året och se, nu är den helt plötsligt för stor för sin plats nästan.



Det där med "fådda" blommor, som jag skrev om för nåt inlägg sedan, att man vårdar och gläds mer med dem än köpta, denna pionen fick jag av Jenny förra sommaren när hon tyckte det blev för trångt i hennes rabatt, min har blommat med fem ljuvliga blommor och den hon hade kvar surade och blommade inte alls. Jag har den på framsidan så jag har kunnat njuta av den ofta eftersom jag mer sprungit ut och in genom ytterdörren den sista tiden än i trädgården.

I går hann jag med en liten stund på stranden och en glass innan vi tog det sista flyttlassen till mina svärföräldrar som har flyttat. Inte helt enkelt att flytta från ett stort hus till lagom liten lägenhet efter mer än 40 år.


Jag kunde inte låta bli annat än rota runt lite bland det som de inte ville ha med sig och hittade ett gammalt solur och hink bla har några idéer om var jag ska ha soluret och lite av de andra grejerna jag hittade och fick.

I dag ska jag besiktiga den gamla bilen så håll tummarna att den går igenom, kanske inte helt säkert med tanke på att allt verkar rasa hos oss nu med först spisen sen small Villes TV sen slutade microvågsugnen att funka och nu blåser torktumlaren bara kalluft.
Än så länge är det bara spisen vi har skaffat ny det andra kan man leva utan ett tag till.

8 kommentarer:

Marina sa...

Det där är trist när allt bara går sönder. SÅ ahde ju vi det i höstas/vintras. Dator, inbrott i bilen, tv´n, bilen...... Vår vita bil är på verkstad nu oh i går ringde pappa och räknade upp diverse saker som inte var bra. Bla så går däcken inte genom besiktnignen sa han. Trist o dyrt!

Det där med rosor är svårt att svara på sådär bara men den japanska behöver du inte klippa, då missar du de små nyponen. Prova att söka på namnet (om du har namnet) så står det oftast om den är remonterande (= ska klippas av för att då blommar den igen) eller om den bara blommar en gång (då behöver du itne klippa den istället kanske det kommer fina nypon). Är jag otydlig?
Nu ska vi till Åhus för Beachsoccer.
Hoppas pengarna kommit över till ditt konto.

Ha det bra! Kram!

Såg förresten minstingen med kusin i Åhus i går, ja, din mamma var också där så klart.

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Det med rosorna har jag inte heller riktigt förstått, vet inte när dem ska klippas och gör det bara efter utseendet, det vissna ska bort.
Fina saker du har fått, soluret har jag också en som jag gå runt med och leter efter lämplig plats och "fot".
Hoppas att bilen klarar sig, usch vad dyrt det låter med alla saker som lade av i följd hos er ;O(
kram, Petra

gittan sa...

Rosorna är jag lika undrande över och klipper för säkerhets skull bort allt överblommat. Der är väl underligt att allt ska "rasa" ssamtidigt. Vi hade vårt ras i vintras, nya däck och avgassystem till två bilar plus lite annat smått och gott.

Jenny sa...

Ja där hade du tur=))
Hoppas lilla pingun går igenom, ses kanske senare, eller så ses vi ju på fredag!! Kram Jenny

Mamma sa...

Trist när teknikens gudar motarbetar hemmet, det tär så hårt på bankkontot.
Vi har sen en ljusrosa doft pion som ska delas.

Erika sa...

Trevligt med att fynda lite hos svärmor, väldigt fina saker du hittade.

Vilka härliga rosor du har!

NinaH sa...

Visst är det kul med "vänner i rabatterna"?! Fin pion du fått.
Och härliga saker du fann i svärföräldrarnas flyttlass!;-)
Hoppas din besiktning gick bra! Jag besiktade bilen veckan före midsommar- och vips blev det så småningom en liten verkstadsutgift på drygt 4000 kr- bilen klar igår!;-) Nå.... jag ska egentligen inte klaga. Vår bil har tidigare inte gett oss några större utgifter av det slaget....
Kontinuerligt tar bort överblommat gör jag hela tiden. Men någon egentlig klippning efter blomning kräver ingen ros. (Klipps ju på våren). Men ska man ge någon form av generellt råd så är det väl helt enkelt att ta bort det du tycker ser fult ut på rosorna - alltid viktigt att ta bort sjuka blad. (Inte kasta dem i komposten!) Jag är till exempel väldigt drastisk med nedklippning av Stanwell P. nu efter blomning. Blir risig annars. Men snart kommer hon tillbaka med blomning nr 2! Hoppas det blir tills ni kommer!;-)
Och du - paketet får vänta här på dig då! Vi kan ju byta - paket & betongböcker!;_)

Mittljuvaskafferi sa...

Vilka roliga saker du fyndade hos din svärmor! Hoppas allt är bra med er i värmen=0)
Ha de bra kram /Birgitta