söndag, juli 12, 2009

Mina tankar i Ninas garden


Idag var vi i trädgårdssällskapet Rosenknopparna hemma hos Nina med bloggen Ninas Garden-tankar och blev guidade runt i hennes trädgård.
Vi gör så att vi åker runt till varandra för att inspireras, prata blommor och ge och få råd på hur gör ni när.... och vad tycker ni om....
Idag blev det tal om lusthus eller spalje gång, vi ansåg nog att varför bara ha det ena när man kan ha bägge?




Där var mycket att titta och lukta och känna på.
Hon har planterat runt huset och tomtgränsen med stora öar mitt i gräsmattan med hav av blommor, jag undrade lite försiktigt hur hon kom in bland alla växter utan att trampa sönder dem men med gröna fingrar har man säkert gröna tår med så då går det hur bra som helst verkar det som ;)
Den blålila blomman ni ser till höger är en Riddarsporre Delphinium "Pacific Giant" och var otroligt vacker, rosen som växte bredvid den var lite mörkare i sina blad och var full av nypon alltså fin även efter blomningen, något jag har börjat förstå så smått att man måste tänka på.




I Rosendungen växte nästan bara rosor, såklart, men jag hittade även en fyravånings-blomma som jag glömt namnet på.
Den är utblommad men eftersom jag ändå har varit på det humöret idag, som ni ser i mitt förra inlägg, fortsätter jag med det ett tag till att leta skönhet i det som är kvar efteråt.


Och så var där Nävor, om man läser på Ninas blogg förstår man att hon är lite svag för just nävan men efter att ha besökt henne undrar jag om inte rosen är på väg att bli nr 1 i hennes trädgård.

Tack Nina för jag fick komma och titta och inspireras av din trädgård och jag tackar även för min bloggvinst som jag fick idag, ett sött litet fat.

Nu har jag bara fyra arbetsdagar kvar till min semester börjar!

8 kommentarer:

NinaH sa...

Så kul att ha er här, Millan!;-)
Jasså du - både och = spalje OCH lusthus...+!;-) Tja...varför inte!;-)
Vi får väl se....
Du har nog rätt Millan- rosor kommer nummer ett, nävor "komplement".... liksom övriga perenner!;-)
In i "djungeln" finns stigar Millan. Man måste bara veta var & hur man finner dem!;-)
"Våningsväxten" heter Phlomis russeliana. Du kan senare få fröer till den om du vill....?

Erika sa...

För mig är det fem dagar kvar sen är det helgen igen.....orkar inte räkna dagarna till semestern.

Lily of the valley sa...

Låter härligt att bara ha 4 dagar kvar till semstern :D
Härliga bilder från Ninas trädgård!
Kram Lily

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Kul att se vad ni reser runt och besöker andras trädgårdar.
Fint inlägg om Ninas garden !
Min semester vara bara en vecka till, sen få jag nöja mig med morgnar, kvällar och helger igen.
Kram, Petra

Marina sa...

KLart dom ska ha lusthus OCH spaljé! Så lätt att bestämma åt andra när mn sliper betala.

Jag hoppas dina sista abretsdagar går fort och att du får en härlig ledighet sen.

Många fina rosor såg vi och jag bara måste ha den där mörkbladiga med de fina nyponen. Kram!

Erika i Villa Lilja sa...

Vilka fina bilder du tagit. Måste vara roligt att få råd och idéer från likasinnade.
Kram

Daisy sa...

Visst är det roligt att gå i andras trädgårdar och få inspiration!? :) Vilken rolig fyravåningsblomma! :) Så skönt för dig att semstern snart börjar, min den tar snart slut istället..
Men inte än, så idag bär det av till kiviks marknad för vår del! :D
Kram kram

Erika sa...

Den där sista blomman, det var näva eller? Den var jätte fin i sitt mönster. Har du namnet på den?