torsdag, juli 23, 2009

Dåligt planerat



Semestern dilemma är att det är så mycket man vill göra och hinna med men ändå helst inte göra något alls utan bara ligga och läsa färdigt boken.

Idag ska jag hjälpa till att packa upp grejer till loppisen som ska vara på lördag sen vill jag börja på att måla i vedboden så där är vitt och snyggt till det är dax att fylla på med ny ved och efter min runda i trädgården upptäckte jag att ogräs växer även om solen inte skiner så där borde jag med dra bort lite.




Hur tänkte jag här?
När jag planterade en Mariatistel i en låda tillsammans med en klematis utan att ta reda på hur stor den blir första året. Den är något för stor och ganska taggig har ingen aning om fall jag kan flytta den nu utan alltför stora revor på armar och händer, får nog ta på mig stora handskar och långärmad tröja och göra ett försök.



Hur tänkte jag här?
När jag såg att en stockros växer upp på fel ställe utan att flytta den i tid eller dra upp den, nu börjar den växa till sig och snart är den lika hög som pionen vad gör jag då?
Jag kan inte ha allt som växer, någon gång måste jag ta bort och ev då kanske tom kasta. Jag har så svårt för det när det är de fina blommorna, de som jag tycker om. Fast ibland, som nu, kan man tro att det gäller ogräs med.

8 kommentarer:

gittan sa...

Oj, idag var det otroligt svårt att få upp kommentarsrutan här hos dig! Det har hänt ett vid ett par tidigare tillfällen att jag inte lyckats alls, undrar just vad det kan bero på?

Så illa tror jag inte att det är i din trädgård. Ogräset har satt fart hos oss alla med regnets hjälp och även de planteringar som rensades nyligen är fulla av oönskad grön växtlighet. Ta och plocka lite när du känner för det semester ska ju vara just semester =)

NinaH sa...

Fniss... flytt är väl enda lösningen+!;-)
Såklart ska du prioritera relaxing!!!;-)

Anjas Hill sa...

Fniss, säger även jag! Det där mer mariatistel och klematis - tja, ingen hit - tror jag;))!
MEN! Alla gör vi våra dummisar i trädgården - så farligt är det inte - sära på olämpliga par och flytta den ena till ett lämpligare ställe! Det är ju så här man lär sig!Dessutom är det helt normalt att man vill flytta och omplacera även växter som i o f sig passar i hop, men som man själv inte gillar!
Ett nyttigt och trevligt inlägg!/Anja

Madicken sa...

Hå hå ja jaaaa... här händer det tabbar hela tiden... men de där småsakerna löser du väl hur lätt som helst? I värsta fall får du ju slänga dem även om det bär emot! ;O)

Igår fick jag äntligen ner lite nytt i rabatterna, får väl se om det blev rätt eller fel... hi hi... det får tiden utvisa! =O)

Jättekram!

Marina sa...

Hej! Tyvärr kan vi inte gå på loppisen. Erica tävlar i Hässleholm just då (om hon känner sig tillräckligt frisk från förkylningen). Det är lite synd att det krockar för jag hade gärna gått på loppisen och jag ser även fram emot att träffa dig igen, det var ett tag sen känns det som.
Vad prioriterar du på vår lilla tripp? VIlka ställen alltså?

Ha det bra!

(Vi grillade förresten under parasoll i går och det gick så bra så!)

Annika Christensen sa...

Du behöver inte dra ogräs det kan du göra när du kommer till mig...
Lycka till på loppisen.
annika

Daisy sa...

Klart du du ska läsa ut din bok och bara ta det lungt, det är ju semester...Man hinner med det andra ändå... ;) Hoppas loppisen gick bra idag!
Kram

HelenJ sa...

Det där känner jag igen. Jag har tusen saker att göra nu på semestern, och jag har sparat på dem länge så nu bara måste det bli av. Men jag har också en tuff höst framför mig, så långa dagar med en bok i hammocken hade varit helt perfekt. Hur kunde det bli så här?

Tokerier i trädgården har jag också. Mina rosenstavar trivs utmärkt och frösår sig gärna, och jag var så glad för det att jag lät dem vara. Nu när de blivit mer än meterhöga visar det sig att jag nästan måste ha machete för att ta mig fram. De växer dessutom ihop med självsådd rosenskära, som är ännu högre. Varför tog jag inte bort småplantorna när jag såg dem? Jaja, nästa år kanske jag har lärt mig läxan...
Hoppas loppisen gick bra och ni slapp bli blöta!
/Helen