onsdag, juli 29, 2009

En plan



Ibland blir det bra utan att man har planerat det, som detta, en namnlös lilja och alunrotens blommor tillsammans. De står i min låda mitt på gräsmattan som Anders byggde till mig när hanhunden kissade sönder mina plantor för något år sedan.
Den har nog varit ganska spretig i sin plantering med liteavvarje-känsla på sammansättningen av sorter. Nu har jag en plan.



Här hade jag en plan när jag började. Då stod en gammal trätunna här under syrenträdet men det triggade hundarnas grävbehov att de började underminera tunnan med gångar djupa som en insjö så den fick flyttas och jag planterade en purpurklätt som jag fick på en träff.
Det innebar att där stod en mörkröd H C Andersen-ros tillsammans med riktigt cerisa blommor och det var inte snyggt.
Så en ny plan blev, flytt på purpurklätten och in med Mariatisteln som förvisso med ska bli ceriserosa men förhoppningsvist inte blommar samtidigt som rosen utan bara står och är vacker med sina taggiga blad så hundarna inte vill gräva där.


Men just som detta känns ok börjar stockrosen att blomma med ljusrosa blommor.
Ny plan, flytta på rosen och komma ihåg att inte köpa något som inte går ihop med rosa eftersom jag nog har det i precis varenda rabatt.
Ja vi får väl se hur det blir med det och än så länge står rosen kvar.

4 kommentarer:

Marina sa...

Det är väl märkligt att ens planer allt som oftast grusas av någon färg som kom fel. Visst kan naturen få ha sin gång men jag klarar inte av att det skär sig hur mycker som helst på liten yta. Jag tänker oftast att jag köper vita blommor för de skär sig inte. Sen kan jag ju inte ha bara vitt heller.......
Den där insjön som hundarna började anlägga kunde ni väl tagit tillvara när polen havererae???
Den där dagliljan har jag också och den är fin. Jag har min i en rabatt med bara ljusrosa, vintött och vitt.

Nu funderar jag på om jag ska baka tekakor att med mig i morgon eller om jag ska gå ut och klippa mer överblommat. Vilka kval o val man har!!!!!

Kram!

Daisy sa...

Skönt när man har planer så det kan bli bra igen.. :)
Kram

Hjärtat Mitt sa...

Tack för idag. Det var jättekul att träffas " på riktigt". Huvudet snurrar av nya intryck och idéer och som vanligt vet jag inte riktigt var jag ska börja :) Vet inte hur många projekt jag har på gång samtidigt!
Men det är roligt i alla fall och det är ju huvudsaken.
Så det där med att ha en plan, det har man ju för det mesta, men oj så många gånger den ändras innan den är fullföljd. Skönt att man inte är ensam om att ha det så :)

Kram Maru

Med fingrarna i (j)orden sa...

Tack för besöket, blomma och miniredskap. Alltid så kul att träffa andra trädgårdsmänniskor och -bloggare.
Hoppas det gick bra att köra i regnet.
Eva