måndag, april 27, 2009

Helgen




Jag skulle kunna skriva en novell om tandvärk men det gör jag inte för det vill ingen läsa om (inte ens jag) fast nu äter jag penicillin mot inflammation i käken så då ska det nog bli bra snart.....

Däremot kan jag skriva om vad jag tänkt på när jag legat och funderat på nätterna.
Det är bla hur jag ska få in mer rumkänsla i trädgården, jag har kollat igenom alla trädgårdsböcker för tips och råd men ingenstans står det hur man skapar det där första rummet.
På sina ställen har jag läst att man ska ha en färdig plan från början för att slippa göra misstag men jag har ingen färdig plan och jag tror att om det inte är allt för stora misstag att jag vill göra dem och förhoppningsvist lära mig något av dem.
I allafall har jag lite idéer som jag hoppas på ska bli genomförda.

Pergolan ger en skön ombonad känsla trots att det inte är uppväxt där än.
Jag planterade vildvin på de sista stolparna härom dagen, det blev vildvin dels pga att det är slingrande och inte självklättrande så det känns som jag har mer möjlighet att styra det då, men vad vet jag.


Jag har planterat lite frö med, det blev lite olika ett-åringar som kan lysa upp i rabatterna i sommar.
Bla en limegrön solros som jag är nyfiken på och hoppas ska bli fin sen blev det en solros Teddy Bear som är liten och mer buskig, luktärt är ett måste här och Mariatistel med sina fina blad som jag inte har haft innan sen kommer jag minsann inte ihåg de andra men jag visar dem säkert när de blommar ändå =)

4 kommentarer:

Marina sa...

Det första rummet är ju just pergolan tycker jag. Din lilla planteringshörna är ett rum. Sen är det "bara" att gå vidare med att dela av med rabatter, staket, häckar, en buske, ett träd.....Målet med rum är ju att man inte ska se hela trädgården på en o samma gång. Lite spänning runt hörnan liksom!
Inflamation i käken? Hur lyckas man med det?
Låter itne skönt men du har uppenbarligen haft effektiva tankar på nätterna i alla fall.
Hoppas du blir bra nu, snabbt.
Hittade ni något i går?
HA en bra vecka!

Daisy sa...

va kul att du har börjat sätta lite frön nu!
Ska bli skoj och se den limegröna solrosen sen :)
Tycker synd om dig med inflammationen i käken ajaj.., har själv fått det en gång efter jag drog ut mina visdomständer..
krya på dig!
kram
p.s. du får jättegärna lägga till mig i din blogglista om du vill.. ;)

Jenny sa...

Hoppas pencillinen verkar snabbt så du slipper det onda. Glömde tacka för igår innan, gör det nu istället. Trevlig dag med trevligt sällskap och rolig shopping. Hörs imorgon Kramis

NinaH sa...

Stackars, stackars dig Millan! Inte kul med inflammation i munnen! Jag vet!!
Millan: När du fått alla växter av oss så har du så många rabatter & indelningar i din trädgård så du kommer att få börja plantera på höjden i stället! Blir av bara "farten"! Så lugn! ;-)