tisdag, april 14, 2009

Fossiljakt på Ivöklack




Efter jobb och skolan hade slutat för idag packade jag picknick-korgen med engångsgrill, korv och kaffe så körde vi till Ivöklack för att leta fossiler.
Det kom sig så att för nån vecka sedan var Ville, vår minsting, iväg med en kompis och letade hajtänder på Ivö och när han kom hem med en påse full av fossiler visste jag inte riktigt vad jag skulle tro.
Fast sen på Kristianstads trädgårdsförenings årsmöte föreläste amatörpaleontologen Filip Lindgren och han berättade om Krita tiden som var för en ca 80-100 miljoner år sedan och att under sen krittid steg havet och Ivö klack kom att utgöra en liten ö. I havet simmade bl.a. hajar och stora reptiler (sköldpaddor, svanhalsödlor och mosasaurier).



Idag kan man hitta rester av olika skalbärande djur, såsom ostron, armfotingar och belemniter (en utdöd form av bläckfisk) vi hittade mest rester av bläckfisk eller "vätteljus" som de med kallas och om det är från ostron eller nåt liknande.



Det var riktigt skönt, nästan som en sommarkväll att gå där på klacken och leta fossiler även om det var mest barnen som letade och jag (tillsammans med Anders) som grillade, det var en mjukstart efter påsklovet men i morgon är det säkert som vanligt igen med läxläsning och nya tag innan nästa lov

5 kommentarer:

NinaH sa...

Kul med föredrag & skolutfärder som inspirerar! Härlig utflykt med intressant mål!!;-) Ivö är en mysig ö att besöka- av många skäl!

Marina sa...

Tack för den lektionen! Här var det rivstar direkt med skolarbetet: NO prov idag för O, spankagrupparbete för E bla. Sen stod jag o frös fötterna av mig på en fotbollsmatch. Fy så kallt det var att stå stilla!
Sånt där borde man göra oftare - åka iväg efter skolan på utflykt alltså, men det är svårt att få tid till det känns det som. Planering!?

Kram!

Jenny sa...

Låter som att ni fick en mysig kväll på Ivö. Anders var väl mest lycklig för den grillade korven;))
Ses ikväll Kram Jenny

Marina sa...

Fika skulle nog funka på tisd eller onsd. Har kanske tom. kakor över då, O fyller ju år på måndag så vi ska ha kalas på söndag.

Ett tips om man inte vill ha ett helt trädgårdsland är ju att ha en odlingslåda/pallkrage eller två bara.

Vi prel.bokar fika tycker jag, en av dagarna.

Annika Christensen sa...

Dit har vi prata om att åka sedan vi flytta ner från Stockholm.
Jag är född i skåne och min kommer från Stockholm och det är nu 20 år sedan. Hoppsan det blir nog när vi blir pensionärer skulle jag tro.
Tack för att du påminde mig om denna sjö.
Annika