fredag, april 17, 2009

Bortglömda växter och klättrande växter

En underbar fredagseftermiddag och jag har legat på alla fyra för att rensa ogräs halva kvällen.
Jag har upptäckt en del som jag har glömt att jag har planterat



Som denna här med sina skruvade blad, får se om jag minns den när den förhoppningsvist börjar blomma.

Annars har jag försökt mej på att få till en ampel i betong men det gick inget vidare så om jag inte får en bättre ide på hur det ska gå till får jag väl göra som de flesta andra, köpa en.

Sen har jag funderat på vad som egentligen passar att växa i pergolan.
Från början hade jag en bestämd tanke på att stolpe ett skulle ha en klematis, två och tre vildvin och fyran klätterros, och om det behövdes fler blommor kan man alltid plantera ettåriga klättrande vid stolpe två och tre.
Nu börjar jag tvivla på att just vildvin är rätt, blåregn hade varit toppenfint men det tar ganska många år innan den blommar och det har jag inte tålamod till sen finns det vindruvor och det hade med varit kanon, humle är snabbväxande och då vildvin som är helt underbart på hösten.
Nåja det tål att tänkas på ett tag till sen får jag nog komma till skott och plantera något om det ska växa till sig redan i år.
Har ni något bra förslag?



Hoppas ni får en toppenhelg!

5 kommentarer:

Marina sa...

Att välja klängväxter är ju inte helt lätt, beror på vad man vill ha ut av dem. Blåregn vll ju ha skyddat och det har ni ju får man väl säga. SÅ det kanske itne tar jättelänge innan den blommar.
Vin av olika slag är jättefina tycker jag. Älskar höstfärgen!
Klematis och rosor är aldrig fel och sen gillar jag både pipranka och murgröna men humle gillar jag inte längre. Sprider sig för mycket och är så svåra att gräva bort (fröplantorna alltså).

Fika kan vi väl ta på tisdag?

Visst är det fina tjejer vi har!!!

Helgen innebär kalas o kalas så det blir nog bra.

Fortsatt trevlig helg!

Lily of the valley sa...

Blåregn är vackert! Det kan vara värt att testa :D Viner är också fina! Kaprifol med lite doft kanske :D Som du säger, valet är inte helt enkelt...
Jag hade inte valt humle och murgröna iaf!
Ha de gott
Kram Lily

Jenny sa...

Kan nog inte ge dig något tips!! Men hoppas ändå att du får en trevlig jobb lördag och 5 min ska vi väl hinnas ses på söndag. Kram Jenny

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Wisterian behöver någ ett tag för att visar sin fulla prakt, så jag rekommendera att du sätter den i år och sen en bit därifrån en Klockranka som klättrar och blommar väldigt fort.
Nu ska jag fortsätta ute, kom bara in för att käka lite, blev svimfärdig ;O) Trevlig helg,
Kram, petra

Gunilla sa...

Jag gillar klätterväxter. Men det beror ochså på hur mycket du vill att de skall täcka.
Clematis finns ju en mängd fina i olika färger och växtsätt.
Vildvin har jag som täcker en pergola den har växt så att vi har fått ett grönt tak. Fantastisk höstfärg och inga skadeangrepp.
Humle. Den har vi planterat vid gärdsgården och den klättrar över en portage. Vid huset har vi en jättehög kon där den växer men den har lätt för att bli ful av lössens spillning. Så vi sprutar den ofta med såpvatten för att hålla den fin.
Kaprifolen finns ju ochså olika sorter, den blommar ju överdådigt och har ett fint bladverk långt in på hösten.
Klätterhortensia den bör ju ha någon form av vägg eller tät spalje.
Dessa klätterväxter har vi i vår
trädgård.
Men prova att sätta någon sort som är flerårig och plantera ettåriga klätterväxter som fyller ut och blommar i år om du inte har riktigt bestämmt hur du vill ha det. Alla växter går ju att flytta om du inte blir nöjd.

Ha en fin helg

Gunilla
Det finns ju en mängd andra sorter men de har