torsdag, augusti 27, 2009

Trädgårdsbesök



Så här fint och uppvuxet är det vid Christines pergola, där klättrade rosor och vindruva.
Jag var hos henne igår och blev inspirerad i hennes trädgård, där kunde man gå länge och njuta.



Här har hon en rund rabatt med Tulpanträd i mitten sen pion i vitt och rosa, broksalvia, kärleksört och vit anemon längst ut, en rabatt som blommar från tidiga vår till hösten då anemonen blommar om igen.



En njurformad rabatt som är under utgrävning och skulle nog bli mer åt det ovala hållet full med dahlior tillsammans med äppelträd, päronträd och benved bla.

Det är så kul att träffa andra trädgårdstokiga så kan man frossa i blommor, perenner, träd och buskar även vädra idéer om vilka växter som passar ihop och lite andra tips som kan vara bra att tänka på.

Sen har jag märkt att alla "tokor" jag mött har varit synnerligen givmilda med att ge bort växter om de har som de kan dela och så var även Christine så med mig hem, balanserande på styret, hade jag två kassar med blodtopp, aster, myskmandra, kärleksörten som var med på bilden ovan, anemoner och fröstänglar med broksalvia.




Så här blev det i min nya rabatt, jag flyttade fönstret och hoppas på att hitta något klättrande som kan dölja slangen sen är det blodtoppen, kärleksörten och anemonen som jag satte där.
Tänkte något grönt som kantväxt så det är inte säkert att anemonen får vara kvar där.
Betongplattan är botten på en gammal soptunna som man hade innan sopsorteringstiderna som har blivit stående här i en hörna, nu återanvänds i alla fall en del på den.

7 kommentarer:

NinaH sa...

Fin trädgård du besökt. Och rabatten - härligt med det där fönstret vid kanten! Kommer att bli jättefint när västerna skjuter upp! Vill du ha fler är du alltid välkommen på ett "gräva-upp"-besök här!;-)

NinaH sa...

västerna... hm...= växterna...! Surprise!;-)

Anonym sa...

Hm, jag blir itne klok på var den trädgården ligger??? Ser fint ut i alla fall.
Det är så bra när mna kan byta växter med varandra och den där kärleksörten (började den på A?) som du erbjöd mig för något inlägg sedan tar jag gärna em,ot en bit av om du har över. Glömde skriva det förra gången. Den var väl lite mörk?`

Ha det bra, vi hörs! /Marina

Erika sa...

Alltid lika trevligt när någon vill dela med sig av sin fina trädgård.

gittan sa...

Trädgårdsbesök är alltid skoj. Och den du besökt ser spännande ut. Extra skoj är det att få "en godispåse" med sig hem =) Ditt fönster gör sig fint där. Kanske en svagväxande Klematis kunde passa där? Ha det gott / gittan

AnnA sa...

Tack för kommentaren hos mig. Troligtvis åker vi till Bäckaskog ngn gång på fm/middagstiden.
Så vi kanske ses...
Ha det!
hälsn
AnnA

Annika Christensen sa...

Nu vet jag vad jag skall ha mitt fönster. Tack för tipset.
Vilken fin trädgård du varit i.
Ha det gott
Annika