måndag, augusti 10, 2009

Himrod på plats

Beställde vindruvan Himrod i våras och jag satte den i en kruka bara så länge och nu när sommaren börjar närma sig höst känns det som det kanske var dax att få den i jord så den överlever vintern.

En av anledningarna till att den var kvar i krukan är att jag inte har köpt något armeringsnät som jag tänkte sätta upp längs kortsidan i pergolan och problemet med en sådan matta är att den är stor och det krävs släp att frakta hem det i.



I dag tröttnade jag på det så jag tog några brädor vi hade över och började såga de längs med så de skulle bli hälften så breda, trots att jag använde sticksåg kändes det ganska snabbt i mina armar och som tur var hjälpte Anders mig med den andra brädan.
Sen satte jag 8 mm armeringspinnar på tvären och så blev det så här, på något vis tror jag nog att detta blev bättre än om jag bara hade haft ett armeringsnät.



En klematis växer längst ut och den verkade överleva att jag trasslade loss den från sitt gamla klätterstöd.
Tittar ni noga till vänster på bilden ser man Vildvinet som vuxit sig två meter högt, det stod still någon månad men nu har det verkligen börjat växa så det knakar.

Och Himrod var är då han?



Ja den stackaren har ju inte vuxit så mycket i sommar så den når nästan inte ens upp till ställningen, än.
Jag satte två pinnar som skydd framför så ingen (läs; hundarna) ska trampa ner den.


Och med detta så känns det som jag har planterat färdigt på pergolan och kan bara sätta mig ner och njuta av hur uppväxt och fint det kommer att bli där en dag.
Fast Anders kom idag och hade lite andra idéer så vem vet.

11 kommentarer:

Jenny sa...

Vad fint det blev!! Ses kanske senare idag, kram Jenny

Med fingrarna i (j)orden sa...

Det blir säkert lummigt och härligt när det fått växa till sig,
Eva

Erika sa...

Tyckte det blev jätte fint. Roligt när man kan få till lite egen touch på en klätterställning. Hoppas nu den tar sig så att du får smaka på några druvor.
Vi har massa klasar i år, jag vet bara inte när man ska plocka dem.

Marina sa...

Dert blev ju hur bra som heslt med ribborna där. Du är så påhittig!
Hm, vad kan det vara för idéer Anders har? Låtrer spännande.

Kom igen o gräv nu så vi kan fynda ihop på trädgårdsdagen. Tänk så bra muskler man får av att gräva!

Ha det bäst!

Annika Christensen sa...

Mina hundar drog upp alla mina klematis förra året när jag planterade dem. Meni år kom alla fint.
Ha det gott
Annika

Britt sa...

Det var en bra idé. och vad bra att du inte behövde fixa med kärra och annat//Britt

Mittljuvaskafferi sa...

Det blev väldigt tjusigt, det låter spännande vad han hade för idéer =0)
Ha de bra!
Kram Birgitta

Anjas Hill sa...

Men så duktig du är! Och så snyggt det blev!/Anja

Daisy sa...

Sååå fint det blev, va fiffig du är!!
Kramen

Hjärtat Mitt sa...

Det var ju ingen dum idé du fick. Hur fint som helst!
Man blir ju lite nyfiken på Anders planer. Vi kanske får se sen?
Så fin din rabatt i andra inlägget är. Jag tycker mina är så tråkiga just nu. Måste planera om dem helt vartefter. Men det är ju kul det med .
Kram Mari

Anonym sa...

Va fint det blev!!!!! jag är också nyfiken på Anders ideer. När får vi reda på dom? Ha de bra och karm hoppas vi ses snart. Mamma