söndag, augusti 09, 2009

En av rabatterna

Jag har, som en del andra, namn på mina rabatter helt enkelt för det är lättare att hålla reda på vilken som är vilken då. I min trädgårdsbok har varje rabatt en sida där jag skriver växtlista med blomningstid och färg mm.



Denna kallas V-rabatten pga sin form.
Den är ganska liten och väldigt gul från detta hållet. Jag visste inte vilken färg som Dahliorna eller Stockrosen skulle få och de ska inte vara kvar till nästa år.
Någonstans bland Dahliorna står en vanlig Kärleksört och vit Löjtnadshjärtan.


Solrosen blir kramad av Klematisen som har oläsligt namn på lappen men det ser ut som "Luther Benbank", ska visa den när den blommar så kanske någon kan hjälpa mig med det.






Från andra hållet ser det ut så här, med en röd Temynta "Adam" som dominerar sen är där vit Stjärnflocka och Potentillan "Monarch's Velve" (tror jag det är) och svart viol som har självplanterat sig där och sticker upp lite här och var.
Bakom Stjärnflockan har jag satt min trädpion så med tiden får jag flytta eller minska ner den men än så länge får det plats.

Angående Dahlior tillhör inte de min favorit har jag märkt, de som jag fick var synnerligen tråkiga i färgen och så tar de väldigt mycket mer plats än jag hade räknat med.
Får göra ett nytt försök till nästa år då jag har tiggt mig till ett byte av några knölar från gult till rosa och så får jag förstås inte glömma att komma ihåg hur stora de blir.



Denna Bumble Rumble är dock liten och förtjusande söt.

2 kommentarer:

Marina sa...

NAmn är bra att ha och det där med vars en sida ska jag ta och fundera på tror jag. Jag har en bok som trädgårdsdagbok och längs fram har jag alltid ett par sidor för "att göra", flytta/ta bort och önskelista för växter.

Idag kom jag på att jag ska göra en ny rabatt, en sensommar/höstrabatt.

Nu njuter vi av våra sista lediga dagar, sen gäller det att njuta av kvällarna och helgerna, att inte bara hamna i soffan efter maten.

Ha det bra!

gittan sa...

Vilken bra idé med vars en sida för de olika planteringarna! Jag har lite halv desperat försökt få in var vissa växter är planterade men inte med sån ordning. Kanske något att pyssla med under mörka vinterkvällar / gittan