måndag, juni 08, 2009

Höstplanteringar



I höstas när det blev lite billigare att köpa lökar som affärerna ville bli av med så kunde jag såklart inte motstå frestelsen att köpa ett gäng och sticka ner det i jorden på ställen som jag säkert skulle komma ihåg...

Denna trodde jag att det skulle bli en Allium schubertii
men det blev




en Honungslök istället.

Av 12 Kvicklökar har det blivit två som vuxit upp för att börja blomma.



om jag inte fått för mig att gräva ner lökarna på fler ställen för det kommer jag såklart inte ihåg fall jag gjorde, ska kanske gå en runda till för att leta.

Och fortfarande har jag inte sett röken av min Allium schubertii vilket är synd för den hade jag verkligen velat ha, så den har nog gått till kompostens sälla jaktmarker i tron att det var ogräs.

Är man klok skulle man kunna ta lärdom av detta som är att det kan bli dyrt att köpa billigt om man inte gör det ordentligt och skriver upp var man sätter ner lökarna.
Eller är minnet bra men kort =)
och man gör om samma misstag till hösten igen och tänker två av tre är i alla fall något.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Honungslöken är så fin tycker jag. Jag har den på två ställen men där har blivit så uppväxt runt om att jag knappt ser dem längre.
Just nu håller jag på att göra lista i excel över mina rabattväxter. Min kvällssyssla!
Jag ahr i en bok också men det är bra att ha i bokstavsordning som man kan få i datorn.
Vilket bra regn det kommer nu. Hoppas det regnar hemma som här på jobbet.
Ha det bra! /Marina

Med fingrarna i (j)orden sa...

Det känner jag igen. Att plantera och sen glömma. Och sånt man kommer ihåg kommer inte upp alls. Ja, inte är det enkelt att vara sin egen trädgårdsmästare alla gånger.
Eva

NinaH sa...

Fniss Millan - det är inte så att vovven "planterat om" dem?;-) Nå- hoppas de dyker upp! Blommande!;-)

Daisy sa...

Har också satt lite lökar i höstas som inte har kommit upp. Konstigt det där.. ;)
Tycker honungslöken är jättefin!

Daisy sa...

ja det är skönt att han också tycker det är kul att bara åka iväg ibland, man får ju kompromissa lite och gå in i affär som han också vill som t.ex. mediamarket .. ;)
han tyckte också brickan var fin med nickade nog med mest för att komma ut från affären... *fniss*
Kram

Annika Christensen sa...

Jag måste bara köpa sådana till hösten. De är så fina.
Tack för påminnelsen.
Annika

Anjas Hill sa...

Ibland kan glömska vara bra eller hur!? Nu blev du glatt överaskad i stället för att gå och stampa och väääänta och vänta.../ Anja

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Min första tanke gick till hundens "trädgårdsintresse".
Kanske har vovven din Allium på sitt samvete? Jag går och väntar på alla doftliljor som jag stoppade ner i jorden. Få se om dem vill dyka upp nån gång, tztz.
Ha en mysig helg, petra

Hjärtat Mitt sa...

Det är väl så det är. Man planterar och tror att man har koll, men sen på våren dyker det upp något och man har ingen aaaning om vad det är!
Har haft den känslan många gånger i år, hihihi.

Vilken härlig skogsträdgård ni har besökt. Inte dumt med lite plantor som får följa med hem.

Synd att det var så dåligt väder i Stockholm då. Men det var säkert en upplevelse ändå, kan jag tänka mig.

Kram Mari