fredag, januari 30, 2009

Övervintrare

Om någon minns så hade jag en medelhavshörna i miniformat som jag skrev om här i höstas.

De olivträd och fikonbusken som jag senare fick satte jag in i uterummet och där har de stått nu under vintern, där är isolerat och vid speciella festligheter värmer vi upp det så det kan användas annars är där ganska kallt och används bara som avlastningsrum för diverse skräp och kartonger.





Det trädet som jag köpte i höstas i Grekland fick oliver men de mognade inte riktigt och det som jag fick förra våren fick blommor och början till oliver som sen inte utvecklades som de skulle.


Fikonbusken som är en bladfällare under vintern börjar få nya skott.










Taklök på stam ser ut så här nu, lite vild och galen. Den har tappat den röda färgen som den hade i höstas får se om den kommer tillbaka eller den förblir grön nu.







Andra växter jag har där är pelargoner, jag är väl egentligen inte en "pellis" människa men så fick jag en av Marina, som jag såklart inte kommer ihåg vad det var för sort nu men den är bak till vänster på bilden, och den var så underbart söt i sin blomma sen fick jag de andra två tillsammans med så mycket annat i höstas när jag var hos UllaBritt så de har med fått stå och överleva vintern.



Mårbackan blommar fortfarande, inte många eller kraftiga blommor men en och annan tittar då och då fram.

Om några månader ska de vänjas vid solen igen för att ställas ut på platser de gillar.


Jag hittade namnet på pelargonen här det var en grädd pelargon

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är det, en "gräddis"alltså. Jag hoppas att mina sådana också överlver. Vill snart ta tag i dem och planera om dem men får nog vänta lite till ändå.
Det är så härligt att se nya skott och tillväxt hos växterna. Blir liksom som ens kompisar. /Marina

Erika sa...

Ser ut som du lyckats riktigt bra med din övervintring. Mitt första försöka på att övervintra pellisar verkar ha gått så där. Får kolla till dem till helgen tror jag. Hoppas du lyckas med dina oliver.

HelenJ sa...

Det låter som om du har en riktigt bra övervintringsplats till dina medelhavsväxter.
Själv köpte jag ett citronträd på Netto av alla ställen idag, efter flera tips på bloggen. Vi får väl se hur det klarar sig...
Så nu har jag tagit första steget till en Medelhavshörna jag med!
Tills vidare får det stå i fönstret i utflyttade sonens rum, där jag har stängt av värmen. /Helen

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Ett kallt uterum är utmärkt för att övervintra medelhavsväxter. Dem klara av ett par minusgrader lite då och då....som i "riktiga livet".
Rosmarin och Lagerblad bl.a.
Det är inte Bornholmsfikon du har? För att då hade du den ju planterat ute i trädgården....
Ha nu en riktig skön helg!
Petra

Lily of the valley sa...

Jag planterade ett av mina fikonträd i rabatten. Jag hoppas den klarat sig, lite bubbelplast och kartong fick den som skydd. Vindar och fåglar har varit och dragit i det några gånger...
Jag saknar uterum och växthus, har bara ett kallförråd.
Några pellisar har jag övervintrat inne, ska bli spännande att se hur de blir. De fick ny jord igår :D
Jag är en glad amatör som älskar blommor och växter. Det är inte alltid besvarat men det är en sån glädje och kick att hålla på med trädgård.

Ha de gott
Kram Lily

Annika Christensen sa...

Oj oj vad fint du har i det förrådet! Där är det ju vår.
Mina pelargoner mår inte så bra.
De har fått det för varmt.
Egna oliver är häftigt.
Ha det gott
annika

Annika Christensen sa...

Hoppas att du fick tag på ett citron träd. Hos mig fanns det inga kvar.
Såg dina fina hundar, jag har två NewFoundland.
Hörs
Annika

Camilla Alvén sa...

Ok, du är med, jag länkar på direkten.
Camilla

RikaC sa...

Hej På Dig!
Var ute på internet och sökte information om taklökar på stam och snubblade in på din sida. Finns det något man kan göra för att få dom att slå skott så som din gjort?
//Ulrika