måndag, januari 19, 2009

Bröd




Jag bakade bröd idag och jag fick göra lite ändringar i receptet något jag inte brukar göra utan helt enkelt för jag inte hade kollat att jag hade allt hemma innan jag satte igång.
Typiskt.
Men det blev mycket gott ändå kan jag lova.

Detta är det nya receptet

2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
1,5 dl vetekross
1 2/3 dl grovt rågmjöl
1 2/3 dl vetekli
2,5 dl vetegroddar
3,5 dl dinkelmjöl
2,5 dl vetemjöl
4 msk linfrö
2 tsk salt
5 tsk bikarbonat

blanda ihop med

1,5 dl sirap
1 liter filmjölk

två smörade och ströade brödformer

150-175 grader i 1,5-2 timmar

i ett liknande recept stod det att bröden skulle svalna i formarna under duk, så det brukar jag med göra, fast idag provsmakade jag medans brödet fortfarande var varmt.

6 kommentarer:

Erika sa...

ooooo jag kan bara tänka mig doften av något nybakat som sprider sig i hemmet......det riktigt börjar saftas i hemmet. Jag har helt slutat med att kolla in recept för det är helt hopplöst att recept som passar en som inte har ugn.

Ser jätte gott ut!

NinaH sa...

Mums! Ska prövas!;-)

Marina sa...

Jag tycker att det låter mycket likt ett bröd jag gjorde till julafton. Gott och det ser likadant ut på bilden också.
Hoppas det hostas mindre!
Ha det så bra!

Tulipa sa...

Låter gott!

Läste att du reafyndat!
Jag älskar rea jag också, det är så mycket lättare att handla då!

Kram Mariette

Monkan sa...

Oj, de var verkligen många olika ingredienser, ja då är det nog lätt att nåt saknas. Det ser gott ut och låter verkligen spännande och nyttigt (fast mycket sirap?). Om jag skulle byta grovt rågmjöl mot grovt dinkelmjöl så har jag nog faktiskt allt utom grahamsmjöl och vetekross! Ah, jag kanske "fuskar" och byter ut även grahamet mot dinkel :-)

Om du vill ha ett supergott recept i "utbyte" så kan du kika här, jag har bakat små bullar men nästa gång ska jag bakar i långpanna, som ett "brytbröd". Tack för idéerna om mitt toafixande!

Pixi sa...

mm påminner om mitt lingonbröd jag brukar göra oxå mycket gott ,jag har det nog på min sida under enkla goda recept om du vill jämföra! Vackra bilder du har tagit! =)