måndag, december 22, 2008

Juletider



Har tänkt en del på stress i allmänhet och då julstress i synnerhet, vi har kommit dit att vi vet hur vi vill ha det på våra högtider och vi vet att det ibland inte spelar någon roll om det inte ser precis ut som vi förväntade oss från början.
Men det tog några år innan vi/jag kom till den insikten.

När barnen var små ville jag så gärna skapa goda traditioner att man ibland kunde vrida sig ur led för att tiden skulle gå ihop eller nästan lät en struntsak kunna förstöra stämningen för mig bara för att allt inte gick som jag planerade.

Men jag tror att man på något vis måste gå igenom detta för att kunna lära sig vad som passar oss och våra nära bäst.
Numer är barnen större och kan berätta hur de vill ha sin jul och så kan de hjälpa till och vara mer delaktiga.



I dag ska jag i alla fall göra mina "måsten" som griljera skinkan, koka gröten, göra lax-cheesecaken och slå in klapparna och detta ska jag göra medans barnen åker in till sin mormor som var lite "barnbarnssjuk" och samlar ihop alla kusiner för ett bullbak så vi får goda bullar till julfrukostarna i veckan.

I år ska vi till min syster på julafton, vi är antingen hos henne eller hos oss, och då föll det på min lott att ha med julgröten och laxcheesecake (som är en nyhet för oss på julbordet).
Jag måste göra detta idag för imorgon ska jag och barnen på utflykt.

5 kommentarer:

Min Gröna Täppa sa...

Jo, det är nog så att man har en viss process att gå igenom när man får familj för att få det på sitt sätt. Alla har ju olika traditioner, finns ju inga rätt och fel.

Laxcheesecake? Låter spännande och lite märkligt!

Ha det gott!

Anonym sa...

JAg tror också att det är något man måste igenom för att sen kunna prioritera bort. Det är inte bara av ondo att bli äldre!
Utflykt låtyer mysigt!
Sillen ska jag ta ett tag med ikväll. La den ena sorten i lag i går och ikväll är det dags att lägga den i vitlökssåsen och även göra löksillen. Jag gillar att pyssla med det, dra av skinn och sånt. Vilka böjelser man kan ha!!!
Man måste lära sig att skapa sina egna traditioner och inte ta över andras (föräldranas tex.eller tidningarnas) bara för att det ska så vara. Julstädning gjorde mamma alltid och jag också de första åren men inte nu längre. Jag städar när jag känner för de toch när det behövs. Visst tar vi ett ryck i morgon för att sen ha det rent under juldagarna men inte så att vi tömmer skåp och vänder ut o in på allt. Nä, mer röja undan ordentliget och dammsuga och torka av i fönsterkarmarna. Då hjälps alla åt och det går ganska fort.
Bullbak med barnbarnen måste ju vara hur mysigt som helst.
Ha det bra! /Marina

Lily of the valley sa...

God Jul önskar jag dig också :D
Kram Lily

Living by Milla sa...

En STOR julkram till dig!
Camilla

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Jooo Millan, det var ju det jag antydde för ett tag sen, rolig att alla går igenom sådana tankar i livet. Det förenas, haha.
Jag brukar göra Lax-cheese-bollar, dem går alltid åt och är omtyckta.
Julkram, Petra