söndag, december 21, 2008

Brända knäck och fjärde advent

Igår skulle fam Nilsson komma med lax från Martins rökeri som vi skulle äta tillsammans och jag tänkte göra en sats knäck med pepparkakssmak att äta till kaffet, jag gör alltid knäck i micron och det är världens enklaste med 1 dl av var ingrediens men jag hade glömt att det ska vara på 700 w effekt och körde för full effekt i 7 min och det luktade lite konstigt och skålen blev fult bruntonad i botten och det smakade bara brända pepparkakor som var verkligen stenhårda.
Av någon helt oförklarlig anledning var det bara tre stycken kvar i morse.




Jag gjorde nya idag då blev det några med pepparkakssmak och några med choklad och en del vanliga. Min favorit blev chokladsmaken.
Tilda gjorde en sats Rocky Road ( vår variant är med mjölkchoklad, marsmallows, dumlekola och jordnötter ) och jag gjorde Leilas cornflakes crisp tror att de blir favoriter i år.
Vi brukar alltid göra mycket julgodis, lite gammalt och beprövat och lite nytt, bland det gamla och beprövade är mozartkulor som vi alltid rullar.
Förra året gjorde jag limekola som blev så där god och fick kastas när julen dansades ut, har även provat på tryffel av olika slag men det är bara jag i familjen som gillar mörk choklad så det blir inte heller uppätet.



I dag tänder vi fjärde ljuset.

6 kommentarer:

Marina sa...

Här har vi verklgien gått ner i varv nu (har kanske lite med att göra att jag hade vansinnit ont i halsen i går och sov en hel del!). Löser korsord, sudoku och ser på skidor. Där emellan har vi klätt granen och nu ska jga snart koka skinkan och E o O ska göra två sorters julgodis. Det blir ofta en egen variantav julgodis receptetn här eftersom mycket innehåller nötter, mandel eller jordnötter. Knäcken med solroskärnor(rostade) blev kanon.
Även här brinner fjärde ljuset, mysigt!
I morgon ska vi jobba båda två men sen är det ledigt i flera dagar.
Ha en mysig fjärde advent!

Jenny sa...

Tack för en trevlig kväll. Hoppas ni har det bra i Malmö, kram Jenny

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Oj vad rolig läsning med den brända knäcken ;O), det händer altså inte bara mig, hahaha.
Ha en underbar 4. Advent (resten av den) Kram, Petra

Min Gröna Täppa sa...

Låter mysigt trots bränd knäck... Vi ska göra vårt julgodis på tisdag, kanske skulle testa att göra knäcen i micron, jag drar mig lite för att stå och röra vid spisen. Har du nåt recept?? Vi gör också Rocky Road och brukar blanda mörk och ljus choklad.

Ha en god jul!

Piondröm sa...

Mmmmm knäcken låter god........Har aldrig gjort den i micron, väl värt att pröva.
Jag har gjort Mozartkulor idag...det är vår favorit på godisbordet.
Ha en riktigt god jul
Carina

Annika Christensen sa...

Vad mycket härligt nu gjort till jul.
Hoppas att du får det riktigkt skönt under helgen.
Annika