söndag, april 25, 2010

Trädgårdssöndag



Idag har jag fått hur mycket som helst gjort, det har varit så skönt att vara i trädgården att vi har varit där ute hela dagen. Så det där med mycket som är gjort gäller bara trädgårdsarbete. Dammråttorna som jagar mig här inne och de skitiga fönstren blundar jag för.


Förutom att beskära de sista rosorna och klippa bort annat visset har vi bytt plats på kornellen och perukbusken då blev funkian som skulle växa där felplacerad och fick flytta sen var det för tomt där de hade stått och violen fick råda bot på det och flytta dit.
Men nu när jag tänker på det är jag inte ens säker på om det är en bra tid att flytta runt på perenner eller om det är för tidigt.
Jag har lite till som jag måste flytta på men ingen bra plats, får fundera på det ett tag till.




Det som är vackrast nu är tulpanerna som börjar slå ut, det är nästa så man kan se hur de öppnar sig för vårsolen.

I morgon är det en ny vecka, vi får hoppas den blir lika bra som denna slutade.

6 kommentarer:

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Ja du, denna helgen gick väl för oss alla i trädgårdens tecken.
Kul att läsa om dina omplanteringar och plantflytten.
Den gula tulpanen fångade du verkligen bra på bild!
Trevlig veckostart, Petra B.

Anonym sa...

Sådana dagar är underbara och nödvändiga!
I går blev det bara sex klippta rosor, det var allt i trädgårdsväg som jag hanna med pga. kalas och dansuppvisning men i lördags hann jag ju mer.
De brukar sägas att senblommande perenner ska flyttas nu men vårblommande väntar man med tills de blommat över.
Jag ska på mötet i kväll men E ska lämnas i stan strax före 18.30 så jag får nog köra själv. Då lämnar jag henne och kör sen direkt till mötet. Vill du hänga med på turen om stan så får du gärna åka med så klart.

Nu håller vi tummarna för en bra vecka! Kram Marina

NinaH sa...

Härligt med den sån helg!
Vår gick ju i musikens tecken... Men det är trevligt det också!;-)

gittan sa...

Helgens väder var verkligen härligt! Lyckliga du som kunde vara ute och njuta av det. Perennerna kan du nog flytta problemfritt vid denna tiden, värsta tänkbara är väl mitt i högsommaren. Fast mina brukar råka ut för flytt oavsett väder och årstid och det har fungerat jättebra hitills =)

Karin - Mina Rum sa...

Verkar som att vi båda flyttat perenner för fullt, utan att vara helt säkra på om det är lyckat eller inte. Vi får helt enkelt hålla tummarna.
Har faktiskt funderat på att åka till Kjugekull. Vi får se. Det beror lite på vädret. Har ingen lust att åka i spöregn.
Ha ett bra slut på veckan. Kram!

Tigris Predikantan sa...

Tiden rullar fortare och fortare, så ser jag det ... eller så har det blivit med mig som sambon säger: en boll som lätt rullar iväg! *ler*