söndag, april 18, 2010

Hjälp i trädgården


Ozzy är där jag är, helst ligger han mina redskap eller fötter om han kan och emellanåt käkar han upp en rot eller en tuva som jag dragit bort från rabatterna.
Mindre kul är det när han genar över rabatten istället för att springa runt det är som han inte alls förstår de osynliga gränserna på var en hund får och inte får vara *ler*.
Det är nu som de provisoriska staketen kommer fram, som här en
back som ska skydda den där pinnen vid sidan om, till vänster, som kanske en dag blir en vindruva. Fast nu tar han hållet över pionen istället så det får bli något mer permanent som armeringsnät eller så.

Här har jag fått hjälp med "bevattningen" på rosen som ni ser så är halva rosen svart och död, det kan jag tacka Rocco för han gör sin morgonkiss där och grepen som jag ställde som ett stänkskydd hjälper inte ett dugg.


Ja det är tur man är uppfinningsrik och gillar utmaningar för när vi ändå är inne på hundklagan så har mina rabarber gett upp, de blev nergrävda en gång för mycket och kommer inte alls upp, så i år blir det köpta rabarber till pajen.




Nog om det, denna veckan hade jag tänkt läsa på om rosor. Behöver lära mig mer om beskärning och gödning och annat som kan tänkas vara värt att veta, har ni några bra boktips? Vet inte vad biblioteket har att erbjuda men jag hoppas hitta nåt där.
Jag planterade en del nya rosor förra året och det ser ut som alla överlevt vintern sånär som en som inte visar livstecken, än.
Snart har björken musöron och då är det dax att ta fram sekatören.

För utöver alla andra projekt jag har tänkte jag se till att ta hand om de plantor som finns här innan jag köper nya och detta kommer jag säkert att hålla.
Fram till den 1 maj när det är växtmarknad på Kjugekull.

Glömde skriva i mitt förra inlägg att Rip Van Winkle är en narcissus även den köpt på Botanicus.

9 kommentarer:

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Söt trädgårdsmästare, hihi din Ozzie. Det där med grävande hundar kännde jag inte riktig till föran nu..våran Kennya är 8 år numera, och nu på sina gamla da´r började hon gräva djupa gropar, vissa växter lider av det och jag vet inte hur jag ska få henne att sluta med dessa fasoner !
Hoppas rosen tar sig ändå?
Kram och trevlig söndagskväll, Petra B.

NinaH sa...

Vet du- jag vågade mig på att ta fram sekatören till rosorna redan idag!;-) Nu får det bära eller brista!;-)
Tihi- ett litet sjå när du ska försöka samordna både fyrbenta vänner och vänner med rötter, hör jag! Men det heter ju mycket riktigt att "Nöden är uppfinningarnas moder"!;-)

Rosenknopparnas trädgårdsblogg! sa...

=)) det låter som du har fullt Millan.. Vår lille Charlie har nog "övergött" lite här också är jag rädd.. Kul att vi blir några st. på kullen.. Tar kanske familjen med mej.. kramar Nettan

Marina sa...

Inte lätt med hundar som inte "ser" samma gränser som vi på två ben.
Här har satts upp rester som blivit när jag klippt armeringsmattor. Ganska låga bitar bara med de skyddar lite i alla fall. För övrigt så försöker jag numera tänka på att sätta rejäla grejer i framkanten och gärna sånt som sticks eller har grenar alltid, typ rosor, buxbom, låg liguster....


Den 15 maj passar för min del om du inte byter bort den 14:onde. Det är bara söndagen jag inte kan.

Kram!

gittan sa...

Di barna, di barna (otroligt söt dessutom) dom förstår inte alls varför man inte får springa, eller kissa, var man vill. Rosorna klippte och gödslade jag igår. Det får gå som det vill rosor är inte riktigt "min grej"

Malin - I min trädgård sa...

Nämen tusan vilken busig vovve! Så får man väl inte göra med underbara rosor? ;-) Men söt är han iallafall! Och då kommer man ju undan med mycket...

Tyvärr har jag inget bra boktips, däremot är jag jättenyfiken på vilka rosor du planterade. Älskar rosor! De är ju helt underbara!

Han en bra vecka!

Kram M

Mittljuvaskafferi sa...

Ja jag känner igen det! vi hade satt ett päronträd samma höst som vi skaffade den nya hunden, vet inte varför hon gillade det trädet. Hon grävde alltid runt det så fort vi kom ut. Nu har det dött helt så i år blir det till att gräva upp det och sätta något annat där.
De djuren de djuren=0)
Ha de bra Kram /Birgitta

Tigris Predikantan sa...

Det var en STOR hund och i förra inlägget en spretig sol i min smak *ler*!

Erika i Villa Lilja sa...

Vilken mysig vovve du har =)
Här har musöronen redan dykt upp, dock är jag ingen rosfantast så det är ännu inga planterade i min trädgård.
Dock har jag en väninna som är trädgårdsdesigner som är tokig i rosor och hon läser gärna Lars-Åke Gustavssons böcker bla Rosor för nordiska trädgårdar.
Kram