fredag, april 23, 2010

plantera mera



Det är fasligt vilket aprilväder vi har och jag vet att alla bara pratar om väder men ingen gör nåt åt det men jag kan liksom inte låta bli. Jag vill så gärna att det ska bli bättre och varmare. Jag vill ha vår.

Jag omskolade lite plantor idag och satte några bönor och luktärter istället. Läste i nån tidning att man skulle plantera bönor i tomma toarullar för deras rötter krävde plats, så det gjorde jag, men luktärterna fick prova på pluggboxen, får se om de trivs där eller det är för trångt.

Jag gillar att sätta i pluggboxen, den är liten och behändig att ha stående i fönsterkarmen och för att få upp plantan sticker jag upp en penna underifrån och lyfter bara bort plantan med rötter och jord till den nya krukan. Däremot är jag inte så duktig på att vattna lagom, jag har antagligen vattnat för mycket så en del fröer inte har kunnat gro men jag ska nog lära mig det med.


Det börjar bli fullt på de soliga platserna i uterummet, det står brickor framför alla fönster och där är ytterligare en anledning till att det ska bli varmare så jag kan plantera ut allt.

Annars så känns armen inte helt ok men bättre nu efter vila och antiinflammatoriska piller så det var rätt beslut att stanna hemma denna veckan.
Boken har jag läst ut idag, det var kocken som var mördaren om ni undrar ;)
I kväll ska jag på loppismöte det är lill- och bakluckeloppis här nästa vecka och det är en del som ska organiseras innan dess.
I morgon ska vi köra de dryga 20 milen till ett av Sveriges största shoppingställe, jag hoppas på fynd.

Jag önskar er alla en skön helg!

4 kommentarer:

Marina sa...

Vill också ha bättre = varmare väder nu.
Luktärterna har också ömtåliga rötter så även de hade gillat toarullar men jag har mina i pluggbrättet och jag vet att det funkar det också. Så det kommer säkert att funka även hos dig.
Att vattna lagom är en konst men det kommer.....

Hoppas helgen blir bra, att ni fyndar mycket och att armen blir bra. Kram!

Karin - Mina Rum sa...

Hoppas att du gjort en massa bra fynd idag. Det har jag gjort. Eller fynd och fynd förresten, det var ju snordyrt med alla plator. Men det ska bli kul att sätta ner allt i "vita rabatten" imorgon. Det ska visst bli lika fint väder som idag. Härligt!
Ha en fortsatt skön helg. Kram!

Annika Christensen sa...

Skönt att du känner dig bättre.
Min luktärtor står i olika byttor och krukor toarullar mm
En del har redan grott fast det inte var så längesedan jag sådde dem. Vattna lagom är nog det svåra.
Ha en skön söndag
Annika

Anonym sa...

Det är alltid bra med trädgårds tips jag visste inte att man kunde förgro luktärtor (jag har iallafall inte tänkt på det) har alltid varit besviken på att de blir så små. Så nu ska jag ut och handla fröer. Ha de bra och kram på dig mamma.