fredag, april 09, 2010

Snabbkoll




















Tulipa Humilis Black base är den första tulpanen som slagit ut, en enda är det som lyser upp.
De där "blåa" tulpanerna som jag hade förra året har spridit sig ordentligt så nu är det minst fyra fem på varje lök men om jag har förstått det rätt så är det ganska vanligt med Darwin tulpaner.





Underbara vit/blå krokus, tror att jag har köpt dem på Botanicus men kommer inte ihåg vad de heter.

Har gjort en koll på annat som har överlevt vintern och till min stora förvåning så har syrenen som jag tog skott på och satte i en konservburk börjat visa livstecken, jag har hittat några av julrosorna och de verkar växa till sig nu, blommar väl lagom om nån månad.
Rosorna, perukbusken och vindruvan visar inget än men jasminbusken börjar få små gröna skott. Detta är utöver pioner, riddarsporrar, aklejor, stjärnflocka, brun näva mm mm som visar att de vill upp nu.

Så på med stövlar, trädgårdshandskar och jobbebyxorna för nu börjar det, äntligen.

6 kommentarer:

Marina sa...

JA, äntligen! Det är så härligt att ta tag i allt där ute.
Har omskolat persilja och två sorters basilika idag. Vill du ha?

Jag har inga tulpaner som slagit ut ännu men jag ser en del som har kommit en bit på väg.

Trevlig helg! Kram!

Nettan sa...

Härligt när allt börjar visa sej. Har skrivit nya inlägg hos " knopparna ". Hoppas vi ses på nästa träff. Kram

Karin - Mina Rum sa...

Det är både glada och mindre roliga överraskningar man möts av i trädgården såhär på våren. Mina hallonplantor, som jag tagit med från vårt lantställe som vi sålde förra sommaren, verkar ha klarat sig. Bergklematisen verkar däremot ha gått ett dystert öde till mötes.
Hoppas du får en riktigt skön trädgårdshelg. Kram!

Växthusmadam sa...

Ja hurra, nu börjar det!!!
Växthusmadam

Anjas Hill sa...

Vilka ljuvliga tulpaner. Hos mig har tulpaner inte slagit ut än, men jag ser att några är på G ordentligt!/Anja

Malin - I min trädgård sa...

Vad härligt med tulpaner som sticker upp! Här kommer det väl inte en enda gissar jag, för rådjuren kökar upp dem :-(. De har även stoppat i sig mina minipenséer som jag planterade på trappan. Riktigt fräcka är de.

Ha en fortsatt skön söndag!

Kram M