torsdag, april 01, 2010

Glad påsk



Äntligen har det blivit lite trädgårdstid, jag har röjt upp i den ena rabatten. Jag var tvungen dra i en klematis som gick av långt ner, hoppas den överlever det hade kommit många knoppar på den såg jag.
Skulle byta ut ställningen den klättrade på så det var därför, jag hade snickrat ihop en av obehandlat trä och den skulle säkert ha hållit en säsong till men jag hittade en i höstas i järn.




Framför klematisen stod min trädpion och den köpte jag förra våren på växtbytar dagen på Kjugekull för en spottstyver och jag är glad att den har överlevt denna första vinter även om den inte är så stor än.

Nu har solen gått i moln men för mig gör det inget för nu ska först steken i ugn sen ska vi på utvecklingssamtal därefter firar vi påsk med svärföräldrarna.
Så vi får en skön och trevlig kväll här, hoppas ni andra med får det.

Glad påsk!

12 kommentarer:

gittan sa...

Förhoppningsvis bryter den nya skott nerifrån. Jag gjorde ett "ryck" första året vi bodde här, jag förstod inte vad det var för vissna "lianer" som täckte en stor del av väggen och drog bort hela rasket. Maken däremot han visste, men då var det försent. Det tog nog två år innan den började växa ordentligt igen. Nu hoppas jag förståss inte att din tar så lång tid på sig utan menar bara att du ska ge den lite tid. Påsken firar vi inte direkt, det blir en lung helg där vi njuter av att vara långlediga tillsammans, det räcker. God mat och trevligt sällskap är ju aldrig fel. Glad Påsk / kram gittan

Med fingrarna i (j)orden sa...

Tittar in som hastigast för att önska glad påsk!
Eva

Marina sa...

Va roligt att buskpionen överlevt! Den kommer att bli bra mycket större snart tror jag.

Klematisen klarar sig säkert också trots omild behandling. De brukar vara tåliga.

Nu är det snart dags för tomaterna att flytta hem till dig tror jag. En av varje sort eller?

Har du klockjulrosor? Jag har två olika, en med lite rödare i stjälkar och blad än den andra som är mer "vanligt grön". Vill du ha frösådda plantor? Har vita rudbeckior också till dig. De som blev över förra året har överlevt vinter och sjuter grönt nu. Jag ska inte ha alla 10.

Kram o glad påsk!

Susanne Lindén sa...

Hej!
Hoppas klematisen klarar sig.Ska bli kul att se hur träpionen utvecklar sig.

Önskar dig en God Påsk!

Nettan sa...

Glad påsk på dej med. Kram

Anjas Hill sa...

Glad påsk själv och ha en riktigt go' trädgårdstid i påsk!/Anja

Karin - Mina Rum sa...

En riktigt glad påsk till dig! Hoppas verkligen att din klematis klarar sig. Själv har jag en bergsklematis som jag håller tummarna för.
Kram!

Marina sa...

Tisdag funkar för mig, vad jag vet nu. Här finns lite av varje för avhämtning nu. Vi kan väl höras om det blir morgon, förmiddag, eftermiddag eller kväll.

Där ligger en plantskola precis utanför Kivik kom jga på och i Trelleborg ligger väl någon som heter Fridas gård tror jag.

Kram!

AnnA sa...

Natti Millan!
Jag tror nog att clematisen tar sig...Vissa sorter skall ju beskäras relöativt långt ner.
Ha en fortsatt skön påsk!
hälsn
AnnA

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Klematisen komme nog att klarar sig, mina har överlevt flera sådana ryck. Önskar dig en fortsatt skön Påskhelg. Själv sitter jag med andan i halsen hela helgen "låst", men ack så kul med mjukstarten som utställande konstnär, hihi. Efter konstrundans slut kommande helg kommer det ena och andra att "flytta hemifrån".
Vårkramar, Petra B.

NinaH sa...

Ja oj så härligt det varit i påsk.... ävne om det blev lite kyligare idag. Men man har ju verkligen ändå hunnit med en hel del därute.
Tror nog att din klematis klarar sig.
Härligt också att ha fyndat en trädpion! Den ser så härligt pigg ut! Grattis till den!
Ha det fortsatt gott också här på slutet av helgen!;-)

Anjas Hill sa...

Hejsan Millan!
Efter som påsken passerade i ett huj får jag önska dig en god, glad och solig vår istället!/Anja