tisdag, mars 30, 2010





  


Efter att ha läst ut boken "En lisa för själen" (Eva Robild och Annika Christenssen) kändes "Slow gardening" av Alys Fowler som ett bra val. 
Har ni läst den?
Hon är en förespråkare för återbruk man kan läsa om tips på hur du blandar din egen såjord och att det ska gå lika bra att plantera i en byrålåda eller konservburk som i de köpta krukorna. 
Hon hävdar att "svaret på frågan om hur man får en fin trädgård är att den ska skapas med kärlek", så nu vet jag det.

Något annat som jag har läst lite här och var bland trädgårdstips/reportage är att det är viktigt att planera innan man sätter igång med planterandet och det är jag väl lite sämre på, jag ritar gärna upp nåt eller tänker ut en plan men det är sällan jag följer den. Ibland är det ekonomin som sätter stopp, måste köpa en billigare blomma eller färre än jag tänkte från början, ibland hittar jag helt enkelt inte det jag ville ha från början och kan jag inte vänta planerar jag snabbt om och köper nåt annat eller är det så att jag får en växt av någon som jag hellre vill ha på den platsen.
Jag misstänker att jag lyckats ta död på en del växter för jag har planterat dem i fel läge/jord eller klippt dem tokigt men å andra sidan är jag helt säker på att jag har nån liten rackare som överlevt och blommat längre än vanligt bara så där mot alla odds utan att man visste varför. 
Om det nu inte var för det som stod i boken, pga kärlek.

Nu håller jag alla tummar att det ska bli lite trädgårdsväder de dagar jag är ledig så jag kan gå ut och vårröja

4 kommentarer:

Anjas Hill sa...

Hejsan Millan!

Det är beundransvärt hur en del människor vet precis vilka råd vi andra behöver;))!Skulle jag lyssnat flitigare skulle det se säkert mycket finare ut i min trädgård än vad den gör idag....:)!
Jag har beställt bra väder till påskledigheten - få se om den hinner fram i tid ;-))!/Anja

Anonym sa...

Skapa med kärlek låter som en bra devis. MAn ska göra det när man vill, om man vill och i lugn och ro på det sätt man vill.

Återbruk är lite kul men ajg är itne jättebra på det tror jag. För dålig fantasi!

Ha det bra och vi håller tummarna tillsammans för bra påskväder, eller bra väder oavsett dag så klart. Kram Marina

gittan sa...

Vilken fin headerbild du har! Jag håller med Marina, när man vill och hur man vill. Det ska inte finnas några måsten i trädgården då mår vi nog bäst. Jag hoppas också på fint väder både i helgen och framöver. Glad påsk / kram gittan

NinaH sa...

Tihi. Slow Gardening låter trevligt! Äh. Råd, odlingstips - med mera- i all ära. Men det är ändå bara man själv som ska bestämma hur, när och varför- tycker jag i alla fall!;-)
God fortsättning på påsken!