lördag, maj 01, 2010

Växtmarknad och fikastunder



Fortfarande är det tulpanerna som lyser upp mest här, jag har nästan bara röda tulpaner så det får jag lägga på minnet och ändra på till nästa år, det finns ju många fler vackra färger.

Idag har det varit växtmarknad på Kjugekull, jag brukar åka dit med Marina och hittar alltid något nytt.



I år blev det inte så mycket men en violruta, trollpil, svart nysrot, rosen Katharina Zeimet och pelargonen Vancouver centennial fick följa med hem. Violruta har jag redan men vill ha en till i rabatten bredvid, trollpil och nysrot är nya här och jag har ingen aning om var jag ska plantera dom.


Rosen har jag satt framför en klematis som ett försök att få Ozzy sluta att gena över rabatten, det är ett tips från Marina att plantera något taggigt i vägen så kanske han inte är lika benägen att springa där då.
Pelargonen köpte jag för den fina färgerna på bladen, den blommar med röda blommor.

Det bästa med en sådan här dag är  förstås de man träffar och idag blev det fika med underbara trädgårds vänner från Rosenknopparna i solen och precis när vi bröt upp gick den i moln.

Jag och Marina körde vidare till Lilla villa vita som hade öppet hus idag, hon hade många fina saker till salu men inget av det var för min plånbok, så är det ibland.
Väl hemma hade Matilda bakat kärleksmums så vi kunde fika med våra goda grannar och mellan alla fikorna ( ja det blev en med svärföräldrarna och en med min mamma med idag...) har jag kunnat gräva lite i fulhörnan, planterat pelargonen och rosen och hunnit njuta av solen när den har visat sig.
Lite överraskad blev jag när jag hittade rabarber som börjat sticka upp för gropen som Indra grävde var mycket djup så jag trodde aldrig den skulle visa sig igen, nu grävde jag upp den och kommer att flytta den till ett förhoppningsvis bättre ställe.

I morgon är det lilloppis här i byn och det är alltid kul, vi hoppas på sol då med men nu är det nog dax att fira lördag med att slänga sig i soffan.
Ha en skön kväll!

6 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Härlig utflyckt vad jag föstår.
Loppis imorgon.. bara härliga dagar hör jag.
Hoppa du hittar något bra attha.
Annika

AnnA sa...

Godkväll Millan1
Inget Kjugekull, men däremot den Vita Villan, och sedan trädgårdspyssel -alla rosorna är klippta nu, och det verkar inte vara något större bortfall...
Kameran var i gång på hos Vita villan, så vänta och se så kanske det kommer något nostalgiskt inlägg därifrån.
Ha en fortsatt skön majhelg!
hälsn
AnnA

Marina sa...

VIlket väder vi har haft idag. Helt udnerbart!

Jag ahr hunnit en hel del så jag är så nöjd så.
Jag lyckades ha i sönder mitt stora rabarberfat så jag behöver gjuta. Ska vi slå oss i hop en kväll efter jobbet? Jag måste ha tag i stort rabarberblad först bara och mina är inte jättestora ännu.


Kram!

Karin - Mina Rum sa...

Det märks att ni har en zon varmare än vi har här på åsen. Mina tulpaner och narcisser är i knoppstadiet fortfarande.
Ha en bra vecka. Kram!

Tigris Predikantan sa...

Du verkar ha haft en givande dag *ler*!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Låter helt mysigt, fin perlagon, och det är samma som jag köpte i söndags, tack för att du visste rätt namn på den. Kram, Petra B.