fredag, maj 07, 2010

Växthus och funderingar


Anders har lagt golvet nu och det blev i jämna rader av tegelstenarna, ska byta ut jorden i bädden med innan vi sätter upp väggarna. De står förresten nästan färdigmonterade runt om i trädgården och väntar på att bli uppsatta.








Nu får vi pausa lite med växthuset för jag jobbar i helgen och resten av familjen ska på konfirmation och fotboll och laserdoom och allt annat man kan hitta på en ledig helg.
Dessutom är ju vädret inte det bästa att ställa upp väggar och tak i, det blåser ganska mycket här.


Jag har efterlyst mina julrosor som knappt visade något livstecken tidigare i våras nu börjar de så smått ta igen det och snart blommar denna, har hittat min klockjulros som har fått en liten stängel och har jag tur blommar den med.
Det är en del blommor som har försvunnit under vintern och jag börjar så smått fylla på i tomrummen och jag märker att jag börjar bli kräsen och mer målmedveten i mina köp antar att det är för kraven ökar med kunskapen. Hade i en av alla mina planer bestämt mig för att skippa dessa medelhavsväxter som måste flyttas in varje vinter dels pga av plats och dels för de jag har är ganska tunga att dra omkring på.
Men idag med tidningen kom ett reklamblad från Växthuset där de har ett Bornholmsfikon för halva priset och då glömmer jag genast mina planer för den kan ju överleva ute...
Den jag hade, som troligen har dött i vinter, hämtade jag på Rhodos och har aldrig haft förutsättningarna att överleva i vårt klimat, så vi får se hur det blir fikonträd eller inte fikonträd...



Önskar ni får en skön helg med sol och trädgårdsväder!

8 kommentarer:

gittan sa...

Kan tänka mig att du längtar tills det är färdigbyggt. Medelhavsväxter är underbara men kräver ju viss vinterförvaring. Jag kom hem med ett citronträd (skulle ju inte ha fler) efter tandläkarbesöket häromdagen. Jag tyckte att jag var värd det med tanke på hur ont jag hade. Så nu bor det både citron, mandarin, calamondi, oliv och fikon här hos oss. När maken kom hem sa jag lite fint att det enda som saknas nu är ju ett uterum (också blinkade jag och såg söt ut) där de kan trivas under vinterhalvåret. Han protesterade åtminsone inte =) Men jag vet att vi måste få bytt taket och fogat om husfasaden innan vi kan bygga något uterum. Det känns inte som om det ligger så nära i tiden - kommunen har invändningar och takbytet som skulle skett förra hösten har fortfarande inte kommit igång.
Dagens väder är då inte skoj, fy va det både blåser och regnar. Jag hoppas som du, att helgen blir bättre. Ha det gott / kram gittan

Marina sa...

Så fint det blir med tegelgolvet.

Måste vara svårt att ta sig an en jobbhelg nu, du har ju egentligen mycket viktigare saker för dig. Som att få klart växthuset och framför allt - inreda det.

Men visst kunder vädret varit bättre så det är kanske bara bra att ni får pausa lite nu.

Här håller vu tummarna för att inte askan ska ställa till det när E och de andra ska hem i morgon.

Ha en bra helg! Kram!

Smultronbo sa...

Oj vad fint det ser ut! Gillar det fina tegelgolvet. Ska bli kul att följa byggandet!

Jag önskar dig en riktigt trevlig fredag!
Camilla

Växthusmadam sa...

Men oj,hur har jag kunnat missa denna storslagna nyhet?! Så roligt för dig! Perfekt att börja säsongen nu när det är en sen vår! Lycka till med färdigställandet! Mitt växthus är nu helt igen efter att ha haft rejäl ventilering sedan snöraset!
Ha en skön helg!
Växthusmadam

Anjas Hill sa...

Hejsan Millan!
Ditt förra inlägg har jag missat tack vare bredbandsstrul! Så sroligt för dig! Får man lov att nyfikna sig över storleken?/Anja

Karin - Mina Rum sa...

Såg också reklambladet från Växthuset. Jag fastnade för fem dagliljor för 100 kronor. Det kunde nog vara något för mig, om de nu har några ovanliga sorter och inte bara gula. Jag tycker du ska satsa på ett fikonträd, speciellt efter att ha sett Trädgårdsfredag igår kväll.
Ha det gott. Kram!

oumberligating sa...

Kanske ingen vits, men jag försöker igen! (ler)
Vadå kanske "vän av ordning" undrar?
Jo, att "flörta" lite med de tuffa och ibland hårdnackade men underbara trädgårdbloggarna!
En härlig jordnära grupp människor som man inte kan lura in på sin blogg hur som helst, att sedan locka till en kommentar kan vara en omöjlighet!
Fast de gånger, det fungerat, så brukar ljuv musik uppstå och en härlig symbiös mellan klorofyll och galenskap uppstår!
Ibland får jag uppmuntrande kommentar typ "Tack, fin blogg, men inget för mig" eller "det var det fräckaste, fy, vet hut vilken hemsk blogg", ja, det är inte lät att vara människa inte, Kalla sig Vikingahövding på sin blogg och gilla växter och påta i jorden kanske en omöjlighet, men jag försöker förena det omöjliga!
Sitter idag och tittar och njuter av alla fina "växt/trädgårdbloggar" som finns, skriver en rad på en del som din, där jag riktigt känner doften av vår, liv och livsbejakande!
Ja, som sagt, en slags hälsning ifrån en som kallar sig Ulv Röde!
PS:Ibland när det är fest så äter jag tulpaner!

Annika Christensen sa...

Hej!
Kul med växthus och skönt..
Där kan man sitta när det är för kallt ute liksom. som den här våren tex.
Lyckat till skall bli kul och se det färdigt.
Annika