onsdag, maj 05, 2010

En fulhörna i förvandling

Nu kan jag inte hålla mig längre, jag måste få berätta det.
Jag ska bli med växthus!!!

Det ska stå i fulhörnan som snart får byta namn till växthushörnan eller nåt trevligare.
Om jag tar det från början så var det när jag berättade i bloggen att vi skulle göra om i den hörnan som Marina skrev att hon har ett växthus som hon inte behövde om jag ville ha det. Om jag ville, det är nästan så jag har legat sömnlös för att planera hur det ska vara.
Placeringen är kanske inte den mest optimala med vägg öst och häck syd och väst men det är nära till vatten och det är i denna delen av trädgården som jag tycker bäst om att vistas i.
Det får uppväga mot att ställa det i en bättre placerad del på tomten men då ser man in från gatan och det är långt att gå med vatten.


Vi har minskat vedbod/förråd med några meter och grävt upp och planat ut, det är ca en meter till vägg och häck och nu på våren är det skuggfritt där vid 10-tiden.
Växthuset saknar fönster och var i byggsats som kusin Daniel är snäll och förbarmar sig över. Vi hittade monteringsanvisningar till ett liknande och jag är glad han tar hand om det.

tegelstenar lagda på prov


Jag fick gamla tegelstenar som jag ska lägga på golvet och när jag hämtade dom hade de fönster med som de inte behövde.
Så här långt kom vi igår så det är en hel del som återstår bla ska jag försöka lösa det här med fönster, är det någon som vet om det är svårt att skära i glas? eller man ska kanske lämna bort det till en fackman?

I alla fall är jag mycket tacksam mot Marina som jag fick växthuset av och E som jag fått tegelstenar och glas av.

Fortsättning följer...

9 kommentarer:

HelenJ sa...

Vilket härligt projekt! Jag är inte det minsta avis... Joooo! Jag vill också! Nån gång ska det nog bli hos mig också, men inte i år.
Skönt att ni får hjälp med monteringen. Det är nog inte världens enklaste. Ska bli kul att följa hur bygget framskrider - lycka till!
/Helen

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Man vad glad man blir för din skull. Härlig projekt, växthus med tegelgolv....och gamla fönster...spännande att se vad det blir av fönsterna.
Kram, Petra B.

Nettan sa...

Åh vad underbart.. det ska bli spännande o se någon gång.. kram

Anonym sa...

Kul att följa!

Vilken lyx med tegel på golvet, det är ju kanonsnyggt.

Kan gissa att du skulle vilja vara ledig ett tag från jobbet nu, eller???

Kram Marina

gittan sa...

GRATTIS! Så underbart för dig/er och så omtänksamt och generöst av Marina. Att skära i glas, jag har aldrig provat själv men maken gör det ofta. Sen beror det kanske på hur tjockt glas det handlar om. Är du osäker så kontakta en glasmästare och fråga vad det kostar att få kapat upp det i rätt storlekar. Maken lämnar nog oftast iväg de större rutorna när jag tänker efter, han kapar nog mest smått på egen hand. Lycka till med bygget / kram gitta

Malin - I min trädgård sa...

Men åh så roligt! Och vad gulligt av Marina. Ska bli så roligt att följa växthuset och fulhörnans framsteg.

Kram M

The Secret Garden sa...

Åhh vad härligt. Jag vill ju också ha ett växthus!!!
Igår kväll lade mannen och jag ut bräder för att se storleken på ett växthus som jag har spanat in...
Får se vad som händer. Marken är mycket ojämn där det ska ligga och det är ett stort projekt. Se där...nu låter det som om jag redan har det på G, men så är det inte, det är ännu bara i fantasin. :)

Ha det gott!

Karin - Mina Rum sa...

Grattis! Vad spännande med ett växthus. Det ska bli kul att följa hur det växer fram vartefter.
Ha en fin fredag. Kram!

NinaH sa...

Grattis till växthuset!!Härligt med snälla vänner!;-)