söndag, maj 30, 2010

Jag sitter fast!

Tack för omtanke och tummar förra helgen men jag kom aldrig så långt. Det visade sig att vi hade en pinne kvar och några skruvar var på fel håll och dörren verkar inte sitta helt rätt. Suck.
Allt tar en sådan evig tid när man inte riktigt vet vad man ska göra.
Just nu tar allt en evig tid även när jag vet vad man ska göra tycker jag, de tillfällen jag är ledig regnar eller stormar det och när solen lyser jobbar jag så har det varit denna veckan och jag har inte fått något vettigt gjort alls.

Jag vill så mycket
Först ska växthuset bli klart, det har prio ett men jag får nog ta och be om hjälp där.
sen ska det målas på vedboden,
grävas ner lite sten framför växthuset och jag har en ide om en gammal slipsten som står och dräller,
en skogsklematis är i skriande behov av att få klättra upp på just den där omålade vedbodsväggen,
en ställning till att hänga upp spadar och räfsor på ska skruvas ihop,
jag har fortfarande en del nyköpta perenner som står i sina krukor och vill ner i jorden,
och apropå jorden så behöver det rensas ogräs igen i både rabatt och häck.

I dag räknar jag med att kunna rensa ogräs innan jag ska jobba så då prickas en grej av på listan.


En svävande Aklejruta i blom


Och mitt i allt detta ska jag inte glömma bort att njuta av det som faktiskt är gjort och finns omkring mig, det får inte ni heller göra, för även om våren har varit lite märklig är mycket i blom nu och det som brukar vara utblommat står fortfarande. 
Så idag ska jag nog ta med mig liljekonvalj och syren in och ställa på bordet för att kunna njuta av deras doft även om väder, tid och jag inte är i fas.

7 kommentarer:

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Att bygga upp ett nerplockat växthus är inte det lättaste, men jag håller tummarna att alla pusselbitar trilla på plats snart.
Du har så rätt, man ska verkligen medveten njuta av allt vackert man har skapar runt om sig.
Ha en skön söndag. Här i södraste Tyskland regnar det stup i kvarten, men det är kvavt och riktigt varmt, tropiskt, man kan se ogräset växa, fniss.
Kram Petra B.

Marina sa...

Det är frustrerande när man känner sådär med tiden. Jag tycker också att det regnar och stormar när jag är hemma men när jag sitter på jobbet då skiner minsann solen.
Visst vill man mycket, känner precis likadant. Pengar och tid är alltid det som stoppar mig. Vilja och lusten finns!
Jag har inte gjutit ännu men ska nog göra det i em. när delar av familjen ska på fotboll.
I går tog jag en stunds paus och bara la mig på gräset med en kopp te och njöt. Man får energi av det!

Jag hoppas ni får till det med växthuset annars får du som sagt höra av dig så ska jag skicka maken, han gör nog större nytta än jag i den frågan.

Kram!

Annika Christensen sa...

Samma här vill mer än vad man hinner och kan.
Måste nog köpa en vit Akelejruta.
Annika
om jag hinner....

HelenJ sa...

Visst är det så, man har tusen saker att göra och hinner nästan inte njuta. Jag jobbar nästan jämt känns det som, och när jag väl är ledig är det skitväder. Men även om jag kommer hem sent försöker jag ta någon timme i trädgården varje kväll - gå runt och pyssla lite, rensa någon kvm ogräs, mata fiskarna och bara vara. Det är perfekt för att koppla av en stressig dag! Och det där andra, det hinns nog med ändå....

gittan sa...

Jag hinner inte heller hälften av vad jag skulle vilja och jag jobbar ju inte ens! Men vädret är ju bara hopplöst just nu, regnar det inte så stormar det och när det väl är uppehåll får man snällt rensa ogräs och klippa gräsmattan - för dom växer minsann så det knakar om det!!! Förmodligen kommer känslan av att man vill så mycket mer. Hoppas vädret vänder snart och att ni får rätsida på växthusbygget / kram gittan

Karin - Mina Rum sa...

Instämmer i varenda ord. Det är så irriterande att vädret blir bra när man tvingas vara instängd på jobbet. Idag och i helgen när jag varit ledig är vädret, minst sagt, under all kritik.
Hoppas att det bättrar sig snart så att vi kan göra allt det vi planerar för.
Ha en bra måndag. Kram!

NinaH sa...

Thi... jag minns hur vi slet för att få ihop vårt - liknande ditt..... Med vänners hjälp fick vi till slut ihop det... (....och när vi väl fått det - så tog Gudrunstormen det!!;-)... Nu kan man le... då var det svårare!;-)....)
Ja- nu får det väl ändå bli lite sol och värme! Må det bli så till helgen!