fredag, december 04, 2009

Mera gott

Nu är årets första julbord avklarat och det var precis så gott som jag hade hoppats på, åt mycket och länge och är fortfarande jätte-mätt.



Vilket är inte alls bra, för ikväll ska jag till en vän från arbetet för att äta ost, dricka vin och spela spel. Jag har bla gjort Ädelostbollar i krokant att ta med.
Så här enkla är de att göra:

300 g kvibille gräddädel
100 g Philadephiaost
krokant:
25 g hackade valnötter
25 g hackade hasselnötter
som man rostar i ett stekjärn med
1 msk honung
1 msk råsocker
1 nypa salt

Blanda osten och forma till små bollar och rulla de i krokanten, låt stå i kyskåpet ett tag innan servering.



Jag har varit på jakt efter en plastgran ett tag och idag var jag i grannbyn och hämtade en hos Kattis som verkade konstigt nog bara glad över att bli av med den och vad jag ska ha den till visar jag när det är klart( den ska inte stå i vardagsrummet klädd med kulor och glitter...)

Hoppas ni får en skön helg, vi ska till Kosta på julmarknad och julklappsköp med de goda grannarna.

6 kommentarer:

Marina sa...

En julmarknad har jag inte varit på i år, lite synd.

Hm, plastgran???????

Kattis sa...

Hoppas bilder kommer snart =)) och att ditt "projekt" blir kalas!!

Anjas Hill sa...

Nej, nej, nej! Så där goda recept får man bara inte lämna till allmänheten som måste tänka på sallatsblad....typ!/Anja

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Vilka maffiga ostkulor....bara bra att vi ha ostfondue ikväll ....igen....annars hade jag kastat mig i bilen och kört till närmsta butik och köpt ingredienserna.....vilka ostkreationer...
JAG HETER "OSTMONSTER NO 1" och jag spottar inte heller i vinglaset ;O)
Ha en underbar kväll och Adventshelg.
Och du, bra att plastgranen inte kommer att vara inne.....men jag är 100 på att du hittar på nåt jättefint eller snyggt eller roligt med den.
Sitter här och rullar tummarna tills du visar, hahahahaha
Kram, Petra B.

Karin - Mina Rum sa...

Oj, oj! Här har det hänt grejer. Nya headern är finfin och granen blir jag ju självklart nyfiken på.
Julmarknad och spelkväll låter ju hur mysigt som helst.
Ha en härlig andra advent! Kram
Ps. Pepparkakorna blev jättegoda, som alltid.

Anonym sa...

Det låter spännande måste jag säga.
Vad i alls sin dar skall du ha den till??
Julbord längtar jag efter skall hålla mig så länge jag kan.
Ha en skön vecka
Annika
Tack för alla hälsningar till oss ang Dessie