fredag, oktober 16, 2009

Grön tomat marmelad



1 citron
4 dl vatten
1 kg gröna tomater
1 kg socker
2 tsk röd melatin i 2 msk socker

Skölj och skär citron i åtta klyftor och skiva i tunna skivor
Lägg i kastrull och koka dem mjuka i vattnet
Skölj tomaterna och skär i tunna skivor
Lägg i kastrullen tillsammans med sockret
Rör om och sjud på svag värme ca 2 timmar
späd ev med mer vatten

Blanda i melatinet och koka i 2 minuter

provklicka på kall tallrik om den stelnar

Häll upp i glasburkar och sätt på locket medan det är varmt

I ärlighetens namn är det Bo Hagström som ska ha kred för detta receptet men jag kommer nog ändå skriva Millans gröna tomat marmelad på burkarna....

6 kommentarer:

gittan sa...

Visst ska du skriva det, det är ju du som kokt den =) Jag funderar på att koka hallonsylt idag. hemlagat smakr så otorligt gott. Ha en fin helg / gittan

Malin - I min trädgård sa...

Tack! Åh så smarrigt!

Kram M

Britt sa...

Det är klart du skall skriva Millan på lappen. Alla som får smaka kommer ju att kalla den för det//Britt

Marina sa...

Låter ju gott!
Allt bra med er hoppas jag.
Nu väntar chips och ostbågar till Idol. Ha en bra helg!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Höstens läckerheter på burk / glas.
Fin recept! Ha en solig helg.
Petra

Annika Christensen sa...

Jag hade turen att få en burk av en vän. Men så gott det var.
Bra nu har jag recept också.
Ha det gott
Annika