tisdag, oktober 20, 2009

Hösttankar



Jag fick en halvtimme ute i solen i dag och det var så skönt och avslappnade att jag nästan somnade.
Annars är jag ganska dålig på att sitta ute om hösten eller att vara ute överhuvudtaget vill liksom mer vara inne med en brasa i kaminen och ja jag vet knappt vad jag har gjort denna hösten men det har varit en massa grejer som har behövt/krävt min uppmärksamhet.

Så är det här i livet men jag hoppas det blir lite lugnare nu.





Hösten har många skrivit om och vi är alla överens att det är otroligt vackert just nu och därför borde man vara ute mer för att insupa alla färger, denna tiden är nog den enda gången som jag verkligen frossar i gult och orange, färger som inte tillhör mina favoriter i rabatten i vanliga fall.
Nu är nog även den enda gången jag är glad att det inte finns så många träd på tomten även om de är otroliga med sina färgsprakande löv så är det inte lika vackert när de blåser omkring på marken.
Fast jag har ändå några träd på önskelistan till nästa år för om man tänker på alla år som jag har sluppit att räfsa löv kan jag gott göra det några år fram.

10 kommentarer:

gittan sa...

Så skönt att du fick en stunds avkoppling där ute du med. Jag hann gå över entré-rabatten dvs. rensa ogräs och kratta fint. Men den stunden var underbar! Träd är faktiskt inte så dumt =) Kratta löv gör jag inte mer än nödvändigt, jag brukar köra över dem med gräsklipparen istället. Det är bara när det ligegr för många löv från vårt Valnötsträd som krattan åker fram. De påstår att inget växer under ett valnötsträd eftersom löven avger något som är giftigt för andra växter. Det har jag aldrig märkt men de förmultnar så dåligt (la dem på komposten förr) bldar mer en tät, geggig matta som man får ta bort på våren istället och då är det lättare att räfsa på hösten. Ska bli intressant att se vad du väljer att plantera för träd. Ha en fortsatt skön kväll / gittan

Erika sa...

Har faktiskt hunnit bli någr akoppar kaffe vid husväggen i lä från vinden mitt i solen de sista fina dagarna. Som du säger är det inte ofta man får chansen att ta till vara på hösten så mycket.

Karin - Mina Rum sa...

Dina bilder av frökapslarna är jättefina. Jag gillar verkligen hösten men jag brukar hoppa över lövkrattningen. Ska bara kratta ihop lite kastanjelöv att lägga som täcke över komposten.

Monkan sa...

Jag höstfärger är verkligen fina. Kastanjer har jag också plockat och funderar på vad jag ska göra med dem. Ah, räfsa löv en solig höstdag är ju inte det sämsta :-)

NinaH sa...

Kyliga höstdagar vill man verkligen kura inne- men vackra lockas man gärna ut, sant....
Mysiga bilder!

Anonym sa...

Hösten är underbar! Jag önskar jag hade hunnit med lite utetid mitt i veckan. I går blev det en timmes promenad i mörkret men det var bättre än inget.
Löven räfsar jag oftast bara in i rabatterna. Där ger de bra skydd och blir bra jord. Det som är kvar på våren tar jag bort då.

Nu ser jag mycket fram emot lovet! Hoppas på bra väder så jag kan vara ute en del. Men även jag gillar att vara inne på hösten. Mysa med något gott bakat, en brasa, te, böcker, tidningar.....Ja, myspys i största allmänhet.

Kram Marina

(Vi måste skicka iväg vår bärbara dator så det blir inte mycket datortid hemma och inga bilder kan ajg lägga in heller (i Stefans jobbdator alltså)

Camilla sa...

Åh vilken underbar höst det är här!
Och det bästa av allt, vintern är så kort här, hurra!!
När blir det vinter här egentligen?
Där min mamma bor har det varit snö länge nu, huvvaligen säger jag bara!
Nu har jag börjat handla lite växter!
Kram Camilla

Anjas Hill sa...

Hösten tar musten ur mig med sin nyckfullhet!/Anja

Annika Christensen sa...

Älskar hösten men det vet du ju redan. Jag är ute varje dag för jag kan jobba på kvällarna just nu.
Någon fördel måste man ju ha när man jobbar hela sommaren.
Fin fina höstbilder.
ha det gott
Annika

HelenJ sa...

Jag blir faktiskt lite smått tokig om inte jag får vara utomhus varje dag. Knäppt, med tanke på yrket jag håller på att skaffa mig, jag har väl aldrig varit så mycket ute som det här året. Men flera timmar ute varje dag, oavsett väder, är vad som gäller...
Däremot räfsar jag inte löv - tyvärr, för jag skulle gärna vilja ha mängder att lägga i mina rabatter. Men mina få träd tycks tappa sina träd till grannarna istället. Kanske kan jag fråga dem om jag får köpa lite löv? =)