måndag, oktober 05, 2009

Usch vad det blåste i helgen och regnade och var kallt, det frös här förra veckan och olivträden stod ute men som det ser ut nu klarade de sig. Min lediga dag gick åt att städa och göra plats för blommorna i uterummet.
Jag sätter in nästan alla blommorna där, det är ett isolerat rum men oftast är ingen värme påsatt därute så det kan bli ganska kallt där.
Det är Afrikas blå lilja som jag inte satte in, de är nya för iår men när jag köpte dem sas det att de hellre ville stå mörkt och frostfritt som typ ute i vedskjulet, som egentligen bara ger lä.
Stämmer det?



Rundan i trädgården gick snabbt idag och det var lite halvtråkigt att gå där med nerblåsta solrosor och frysta dahlior. Och jag har ganska mycket jobb denna vecka med så det får nog ligga där några dagar nu.
Fast lite uppiggande rosor var där att lukta på.



Astrar har jag satt några olika, har förstås ingen aning om vilka sorter men de lyser upp vackert.



Till sist måste jag visa mitt första silveralster, jag är mäkta stolt över det för helt enkelt var det inte att leka silversmed.
Det är en silverplatta som jag bankade ut och böjde och lindade runt en vanlig metalltråd runt.
Mitt nästa projekt är mer pilligt och inte alls så där rakt och stramt.

11 kommentarer:

Karin - Mina Rum sa...

Jag tycker du har lyckats bra med ditt första silveralster. Smycket är jättefint.

AnnA sa...

Läckert halsband, Millan!
Ha en bra dag!
hälsn
AnnA

Erika sa...

Väldigt läckert halsband!

Anonym sa...

Vilket fint halsband! Syns inte att det är ett förstagångs arbete.
Afrikasblå lija kan jag inget om precis. Har inte den.
Dahliorna har klarat sig hos oss men det har frusit.
Idag vill jag bara hem! To much liksom här på jobbet.
Ses i kväll! /Marina

Med fingrarna i (j)orden sa...

Jag tycker du ska vänta och se om agapanthusen vissnar ner eller om den är vintergrön, det finns olika arter nämligen.
Är den vintergrön måste den ha ljus, annars går det bra att förvara mörkt. Frostfritt i båda fallen.
Eva

Hjärtat Mitt sa...

Jättesnyggt halsband! Ska bli kul att få se ditt nästa projekt!

Afrikas blå lilja har jag i ett förråd som är lite uppvärmt (där vi har våra ökenmöss), och det går jättebra. Jag vet flera som har grävt ner dem ute, lite skyddat och täckt med något över vintern. Och det har oxå fungerat här nere hos oss.
Så jag tror att du kan ha den i uterummet om du vill.

Kram Mari

Jenny sa...

Det är verkligen superfint=)
Du är duktig!!
Kram Jenny

Nettan sa...

Häftigt halsband. Duktig du är. Här har också det mesta frusit sönder, eller möjligen blåst sönder. Ha det gott// Nettan

NinaH sa...

Åh så fint halsband du gjort!! Nyfiken p nästa alster!
JA, huvva vilket väder i helgen!! Tur det nu vänt (?)!

Camilla sa...

Hej Millan!

Snyggt halsband, förstår att du är stolt, det ska du vara!

Men usch då, har ni haft frost??!!
Här blåste det ordentligt och regnet stod som spön i backen, men det var rätt luftvarmt både på dagen och på natten så vi tyckte inte alls det var så farligt.
Att det kan skilja så, frost...jag kan inte riktigt smälta det..
Det måste ju bero på att vi bor nära havet som vi slapp den?..
Jag tillbringade halva natten med att skissa gå vår lilla gård, vill ha in så mycketmen jag måste ju försöka begränsa mig, inte lätt kan jag ju säga...
Köpte några Hostor och några olika gräs på en trädgårdsloppisi lördags, riktgt billigt blev det också! Vanliga blomsterlökar har också inhandlats så nu måste vi få till jorden på momangen!

Ha det bra!
Kram Camilla

Gunilla sa...

Silversmide har jag ochså provat på. Ring och hängen var det jag hann med. Lite dyr kurs men roligt att ha tillverkat något eget.
Ditt smycke är jättefint. Säkert kommer du att använda det ofta, passar till allt.

Ha en fortsatt fin kväll

Gunilla