lördag, oktober 10, 2009

Utedag



En bra dag att vara ute i, en bra dag att gräva och plantera i med om det inte hade
varit för att vi fick ved som skulle in, självklart använde vi oss av barnen och mot en liten muta så gick det galant ;).





Vad gör ni med de gröna tomaterna?
Jag har smakat och fått receptet på grön tomat marmelad som var otroligt god, där behövdes 1 kg gröna tomater som jag har plockat (med råge).
Nu har jag varken tid eller burkar att koka den i dag men jag hoppas de klarar sig några dagar sen ska jag njuta av marmelad och grönmögelost på knäckebröd.
Det blev ganska mycket av det så jag antar att de närmsta i min omgivning med blir drabbade av den.
Min farmor la in sina gröna tomater men det receptet har jag inte tyvärr, nån som har tips på gott recept av inlagda tomater?

Hoppas ni får en skön lördag!

7 kommentarer:

Marina sa...

Bra med lite barnarbete ibland! Här har vi laddat musfällor för fullt efter att ha upptäckt att där varit möss i Ericas garderob. Har även sett att de varit på vinden och i källaren. Krig!!!

Jag vet att det är gott med marmelad av gröna tomater men annars vet jag inte vad man kan göra faktiskt.

Ha det bra i helgen!

Malin - I min trädgård sa...

Mmmm det lät ju jättegott! Har tyärr inga gröna tomater, men kan du inte skriva ut receptet? Samlar på bra recept, och som sagt - det där lät ju smaskens!

Kram M

Monkan sa...

Min mamma brukar lägga höstens gröna tomater i fönstret för att mogna bara.

Vad kul med silversmideskurs! Jag funderade lite på att ta en kurs i silverlera men det blev luffarslöjd i stället. Kanske silver till nästa höst...

Anjas Hill sa...

Mina tomater får mogna mörkt och svalt i en papperspåse - vi brukar kunna käka de sista tomatena någon gång i december. De smakar mycket gott./Anja

NinaH sa...

Jag brukar hänga de gröna i köksfönstren. Några mognar. Ser de ut att inte längre vilja så kan man göra något gott av de gröna. Vill du ha fler recept har jag ett par till (förutom inläggning)!;-)

Mittljuvaskafferi sa...

Jag lade mina i fönstret och de har mognat allihopa.
Ha de bra!
Birgitta

Hjärtat Mitt sa...

Dagarna blir nästan aldrig som man har tänkt sig dem från början :)
Tur att du kunde få barnen att hjälpa till. Det ser ju ut som ett evighetsjobb annars.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med några recept, men ser ju att du redan fått några tips.

Kram Mari