måndag, oktober 26, 2009

Ny rabatt



Vingad benved i sin bästa skrud, googlar man på den så visar de flesta bilderna hur den ser ut på hösten. Jag är glad att jag köpte den och idag när jag var på Solhaga, efter ett tips om att de hade 50% på alla perenner, träd och buskar, stod jag och tittade på en annan fast vanlig benved.



Det blev inte en sådan utan en perukbuske Cotinus coggygria "Royal Purple" istället. Träden som jag ville ha fanns inte kvar, det var ganska sållat där men jag hittade en polkaros som jag visade min dotter som tips på födelsedagspresent till mig, den skulle passa perfekt i slutet på en rabatt där det står en hög lila aster nu. Astern får flytta till ett ställe där den inte syns då mycket för den var väldigt ful nertill och hög och spretig så bort med den till syrenträdet och dit med en vacker ros. Ja man kan ju alltid önska.

Perukbusken fick en ny rabatt grävd till sig och där stoppade jag ner lite funkia som jag har haft i kruka under sommaren, får se hur stor rabatten blir till slut och vad som ska vara i den.
Jag hade tänkt mig att det ska vara något som går i rött som syns mot häcken och kanske en vanlig benved hade gjort sig där med.
Något att fundera på under vintern.

12 kommentarer:

Karin - Mina Rum sa...

Fler som varit på Solhaga alltså! När jag var där hade det nästan blivit mörkt ute så det var svårt att se vilka växter de hade. Kul att du hittade något bra. Själv hade jag hoppats på att de skulle ha någon fin, vit ros men tji fick jag. Jag såg däremot polkarosen och den var fin tyckte jag också. Kram

Erika i Villa Lilja sa...

Det blir spännande och se rabatten till våren.
Kram

Annika Christensen sa...

Flitiga du!
De stor på min önskelista men jag vet inte var jag skall plantera dem.
Ha en skön vecka
Annika

AnnA sa...

Jaså, du kunde inte låta bli att åka dit...
Ha det!
hälsn
AnnA

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Skönt med nya rabatter och funderingar under vinterhalvåret.
Jag har redan bestämnd mig att planera en trädgårdsvecka på våren och en på hösten kommande år.
Bara tid för trädgården.
Fin idé med den röda peruckbusken som kontrast. Ha en fin vecka, Petra

gittan sa...

Det köpet lär du nog inte ångra. Jagtycker perukbusken är fin under så lång tid och växer ganska snabbt (fast min har blivit större än den skulle) Att smida planer inför nästa säsong är väl inte det sämsta man kan göra =) Solhaga ska absolut få sig ett besök till våren. De verkar ha mycket att välja mellan, perfekt för en dagstur med maken. Ha det så bra / gittan

Karin - Mina Rum sa...

Tack för din hälsning. Håller med om att man nästan blir "blind" när man ska köpa något speciellt. Man ser liksom bara det man vill se.

Marina sa...

Åh, det kliar i mina fingrar när jag läser ditt inlägg. Vill också gräva och ha skit under naglarna.
Jag hoppas på lite sånt i morgon. Ska räfsa löv i alla fall, in i rabatterna åker de flesta.

Bra att kunna önska växter trots att du är novemberfödd!

Skulle vara trevligt med en liten "prata trädgård fika" men de här lediga dagarna går ju fort. Kanske en fredag när jag slutar tidigt? Eller vad tycker du?

Kram!

Anjas Hill sa...

Kul med nytt i trädgården!
Den röda perukbusken är så fin - hos mig behagade den inte trivas. Däremot har den gulbladiga trivts bättre. Vi få'la ståta med bilder med våra respektive nästa sommar;)!/Anja

Camilla sa...

Åhå, ser att du planterat en perukbuske!!
Jag hade tänkt köpa en sån men tjejen på plantskolan sa att det var bättre att jag planterar den till våren så den inte fryser bort..
Nu tror jag bestämt att jag ska köpa en ändå! Jag vill ju så
gärna plantera allt som går nu!
Tänkte mig den i en rabatt med rosa låga rosor, mörkröd alunrot och stor daggkåpa.
Jag älskar limegrönt och mörkröda blad, så fin kontrast tycker jag! Tänkte även att fransiga rosa tulpaner på våren skulle få sticka upp, sen kirgislök och fingerborgsblommor här och där.

Hoppas någon plantskola säljer ut lite här också snart!
Kram

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hallojs..längesen jag var här nu...man tappar bort varann i denna bloggdjungel!!
Kramis Millis ♥

Hjärtat Mitt sa...

Det är så roligt att kunna fynda nu på hösten, på alla reor :)
Nya rabatter är alltid kul, speciellt att fylla dem, hehe.
Det ska bli roligt att få se din rabatt i sommar. Du måste visa.

Ha en riktigt härlig helg!
Kramar Mari