fredag, september 11, 2009

Pelargoner



Titta den blommar!
Jag fick en liten söt doftpelargon i våras och antagligen har jag satt den i en för liten kruka så den har inte vuxit sig så stor och ingen blomma i sikte förrän idag.
Jag har en liten önskan om att den ska överleva vintern och växa sig lite större och med fler blommor till nästa sommar.

Hur gör ni med alla era blommor som ni har i krukor? Ska man spara på allt?




Denna Mr Wren kommer att sparas tillsammans med en gräddpelargon som bara lever "nästan" dvs den var nära döden i våras och har hämtat sig igen men långsamt. Blomman påminner om doftpelargonens, liten och späd, och var min första kärlek till pelargonen.



Dessa två helt vanliga vita pelargonerna kommer dock att hamna på tippen, det är inget jag sparar på.

Är jag då en pelargonsnobb?
Som bara övervintrar de som man inte kan köpa på de vanliga ställen?

Nepp det är jag inte, de jag spar på är oftast de "fådda", de som ligger en tanke eller gåva bakom men där står även två vanliga Mårbacka som jag har lyckats hålla liv på i några år och nu tycker jag de har blivit så stora och grova att de får hänga med ett tag till.

7 kommentarer:

Marina sa...

Jag spara inte på alla, bara favoriterna och de "fådda". Alltid roligast när det finns en tanke eller historia bakom.

Pelargoner vill inte ha för stora krukor från början, när de är sticklingar men sen vill de inte ha för små när de blivit lite större. Så lite pyssel blir det med att byta kruka några gånger.

Nu åker vi snart och han, du vet vem, har inte kommit ännu. Men han har sagt att han ska komma så vi får väl se..........

Ha en bra helg! Kram!

Mamma sa...

Vad jag sparar avgör platsen, tycker det är svårt att hitta en bra plats antingen är det för varmt eller kallt.
Men fådda växter försöker jag vårda.
Trevlig helg.

Anjas Hill sa...

Jag sparar nästan allt jag har i krukor. Har så svårt att slänga och medvetet döda levande "ting"./Anja

Erika sa...

Jag är nog en pelargonsnogg för de som jag helst vill ska övervintra är ju de som jag köpt som inte finns i vanliga blomsterbutiker. Ibland får man kanske vara lite snogg?! ;-)

Marina sa...

Jo, han kom för att konstatera att det tine går att laga. Nu ska vi få ett nytt och det tar nog ca 1-2 veckor. Ska ringa i morgon för att se om jag blir klokare (eller argare!). Med tanke på hur mycket strul det varit så har jag ingen förhoppning om att det blir 1-2 veckor, snarare månader. Usel service! Sen vet man ju inte om vårt skåp finns kvar heller. Vill gärna ha samma.

Jaja, vi hade det bra på slottet i alla fall och nu ska jag ut (i regn och kyla!)

Ha det bra!

Britt sa...

Jag började spara förra året, så jag sparar alla som överlevde då//Britt

Annika Christensen sa...

Alltid samma problem som kommer på hösten. Var skall man göra av alla blommorna?
Jag har fortfarande massor med sommar blommor kvar.
I veckan skall jag nog skaffa lite höst.
Jag spar på allt i växthuset det som överlerver överlever.
Ha det gott
Annika