söndag, september 06, 2009

En låda



Jag har en låda, den är ca 1x2 meter och jag har haft lite problem att fylla den så det ser snyggt ut men nu tycker jag att det börjar likna något.
Den byggdes för att Rocco gärna lyfter på benet mot mina blommor, han har kissat ihjäl ett äppelträd som jag planterade en gång, så den är en halvmeter hög och precis ovanför strålen så att säga.




Det höga gräset är Miscanthus sirensis "Ferner Osten" sen är där alunrot, violer av olika slag mer gräs, irisar och en lilja bla.
Det var bla denna som jag hade i tankarna när jag skrev att jag var nöjd hur min trädgård hade utvecklats denna sommar




I dag var det en sådan dag när jag kom hem från jobbet "skulle jag bara" och vips stod jag där med jord upp till armbågarna och planterade taklökarna som jag köpte i Bäckaskog och Havtornsbusken jag fick av Jeanette. Rören hittade jag på vår återvinningsstation när jag skulle kasta skräp.
Vet inte riktigt hur stadiga rören är så de blir säkert flyttade när det börjar blåsa nu i höst till nåt ställe i mer lä.



Ha en skön söndag!

11 kommentarer:

Marina sa...

det är härligt när det blir sådär "jag skulle bara" tycker jag. När man kommer in i ett riktigt "flow".
Jag brukar lägga mina rör ner i Lugnet på hösten eller närmare vintern för att de inte ska frysa sönder och innan dess brukar de ha vält någon gång men alla har klarat sig i säkert 6-7 år nu.
Skönt att du är nöjd med lådan nu. Den är ju bra att ha inte bara för/mot Rocco utan även för att få nivåskillnad i trädgården.

Träffade din man för en liten stund sen förresten.

Ha en bra kväll!

gittan sa...

Det finns inget bättre än "ska bara" Då är det ett rent nöje och oftats total avkoppling att pyssla i trädgården. Din låda ser underbar ut! Jag klickade nyfiket upp bilden och då blev den ännu vackrare! Ha en skön kväll / gittan

NinaH sa...

Det är så kul när man kommer igång så där! Särskilt efteråt!;-)
Det ser så fint ut i din låda.
Inte dumt att finna så fina rör! Men det är klart- hos oss här i Skåneblåsten får man kanske hålla dem i lite lä... hm...;-)

Anonym sa...

På IKEA blev det nytt duschdraperi, två ilika lampor och 150 cärmeljus. De sålde 100 ljus för 17 kr!!!!!
Vi har levt i mörker i tv-rummet nästan, men nu mot hösten så kom vi oss för att köpa lampor som vi pratat om sen vi gjorde om där i vintras.
Lite nya glas och något annat smått blev det också men inga stora grejer och det var inte det vi skulle ha heller.

Hoppas ni hittar det ni vill! /Marina

Mittljuvaskafferi sa...

Det blev ju hur kolt som helst med de rören.
Kram Birgitta

Hjärtat Mitt sa...

Det ser jättesnyggt ut.
Så bra att du kom på den idén, för nerkissade döda plantor är ju inget roligt :(
Och inte så mycket att göra något åt heller.
Upphöjda bädda är inte alls dumt. Det blir ju lättare att rensa oxå.

Jag har en hel del som behöver komma i jorden oxå, men ibland så känner jag inte för att hålla på i trädgården.
Då händer det att jag "tvingar" mig själv att gå ut, och simsalabim så är man i gång utan att man märker det :)

Kramar Mari

Erika sa...

Jag har också några taklökar i gamla rör o de har tagit sig jätte bra i år nrä de fått mer regn på sig. Växer så där lagom snyggt precis över kanten.
Se där nu kom jag på något jag också är väldigt nöjd med i trädgården. TACK för tankarna!!!

Britt sa...

Jag hade också sådana rör men jag grävde ner dem en bit och de sprack tyvärr//Britt

Virre sa...

Sådana rör är jättefina! Men tänk på att förvara dom någerlunda frostfritt, dom går lätt i sönder.
Lådan din är toppenfin, jag förstår att du är nöjd med den!
Ha en fortsatt trevlig kväll!
//Veronica

Camilla sa...

Nästan läskigt...jag slog just på datorn och skulle kommentera hos dig att jag "flyttat"!!
Blir ju nästan besatt av datorn nu då vi varit förvisade till internetcafeét tidigare fniss, hur kul som helst att läsa ikapp hos er jag följer!
Ska börja ta itu med trädgården här, men nån högre makt måste skratta högljutt just nu, jag hann inte mer än att flytta hit till odlingszon 1 så fick jag diskbråck i nacken!!!Går nu hos sjukgymnasten två gånger i veckan och vissa dagar känns det riktigt bra, men någon grävare är jag ju inte...
Har dessutom visat sig att jag är förföljd av stenhård lerjord, går inte att få ned spaden mer än ett par cm, det känns som sten, så vi måste hit med en grävmaskin och byta ut jorden!
Har i alla fall köpt buxbom av en kvinna här som ville bli av med den så vi ska hämta dem nästa vecka, och lavendel har jag köpt!! Jag är helt lyrisk över att kunna ha buxbom och lavendel, ja du hör ju haha, inte så exotiskt för er!

Ha en härlig dag i solen!
Kram Camilla

Annika Christensen sa...

Det var en fin låda må jag säga.
Hur snygg som helst.
Ha det gott
Annika